Zaburzenia miesiączkowania – przyczyny, objawy, leczenie

zaburzenia miesiączkowania, okres, miesiączka

Jeśli Twoje miesiączki są regularne, niezbyt obfite i niebolesne jesteś prawdziwą szczęściarą. Możesz być spokojna zarówno o swój układ hormonalny jak i o budowę układu rozrodczego. Niestety wiele kobiet zmaga się z nieprawidłowościami w funkcjonowaniu tego układu. Takie zaburzenia związane są z nieregularnością miesiączkowania, ilością traconej krwi oraz towarzyszącym bólom w tym czasie. Dobrze znanym zjawiskiem jest także zespół napięcia przedmiesiączkowego. 

Czynniki zakłócające miesiączkowanie

Pierwszym i bardzo istotnym czynnikiem powodującym zakłócenie cyklu może być stres. Wpływa on przede wszystkim na nieregularność pojawiającej się miesiączki. Jeśli towarzyszy Ci nadmierny stres Twoje miesiączki mogą być także bardziej obfite i bolesne. Nieprawidłowości miesiączkowania mogą być także wynikiem nadmiernej kurczliwości macicy, zwężenia kanału szyjki, przodozgięcia lub tyłozgięcia macicy lub zmian zapalnych. Na zaburzenia miesiączkowania wpłynąć mogą drastyczne zmiany diety. Głodówki zaburzają gospodarkę hormonalną. Niekorzystna dla organizmu kobiety jest również zbyt intensywna aktywność fizyczna. Zbyt obfite miesiączkowanie może sygnalizować obecność mięśniaków, polipów oraz stanów zapalnych macicy lub błony śluzowej. Wszystkie zaburzenia powinnaś skonsultować z ginekologiem.

Jeśli Twoje problemy wynikają z nieprawidłowej diety czy nadmiernej aktywności fizycznej koniecznie zmień styl życia. Twoje ćwiczenia powinny być regularne o umiarkowanej intensywności, które poprawią krążenie i napięcie mięśniowe – redukując przekrwienie i skurcze. Kiedy dokuczają Ci bolesne miesiączki ulgę mogą przynieść ciepłe okłady na brzuch. Warto więc zawsze mieć pod ręką termofor czy poduszkę elektryczną.

Twoja dieta powinna być bogata w błonniki, a więc pełna warzyw i owoców, produktów pełnoziarnistych czy roślin strączkowych. Odpowiednia ilość błonnika pomoże uniknąć zaparć towarzyszących bolesnym miesiączkom. Bardzo ważne jest abyś zatroszczyła się o dostarczenie dużej ilości żelaza ponieważ przy obfitych miesiączkach tracisz go wraz z krwią naprawdę dużo. Włącz do diety wątróbkę, czerwone mięso, natkę pietruszki, fasolę, groch, szpinak i brokuły.

Tak jak wspomniałam we wpisie o anemii tutaj wchłanianie żelaza ułatwia witamina C dlatego o jej źródłach nie zapominaj w codziennej diecie. Dostarczysz ja z porzeczkami, kiwi, truskawkami, kapustą, brukselką, papryką oraz natką pietruszki.

Ważnym pierwiastkiem jest magnez, który złagodzi bolesne skurcze. Odnajdziesz go w kakao, kaszy gryczanej, grochu, fasoli, produktach zbożowych i orzechach. Witamina E zapewni utrzymanie prawidłowej konsystencji krwi zapewniając jej swobodny przepływ. W Twojej diecie nie może zabraknąć oleju z kiełków pszenicy, oleju słonecznikowego oraz ziaren zbóż.

Zioła w zaburzeniach miesiączkowania

zaburzenia miesiączkowania, okres, miesiączka

Przy bolesnych i skąpych miesiączkach sięgnij po suszone kwiaty nagietka, lipy, bzu czarnego, liście mięty, melisy oraz koszyczek rumianku. Zmniejszą skurcze naczyń krwionośnych i podziałają uspokajająco. Przy obfitych miesiączkach zastosuj ziele krwawnika, tasznika, rdestu ptasiego, pięciornika, skrzypu lub liści pokrzywy.

Podczas masażu brzucha lub przygotowując ciepły kompres wykorzystaj olejki eteryczne. Najlepsze będą olejki: rumiankowy, lawendowy, melisowy, różany lub majerankowy.

Ciekawa jestem jakie są Wasze metody walki z bólem brzucha w trakcie takich bolesnych i obfitych miesiączek?

Facebook
Google+
http://piekno-z-natury.pl/wp/zaburzenia-miesiaczkowania/
INSTAGRAM

91 thoughts on “Zaburzenia miesiączkowania – przyczyny, objawy, leczenie

  1. U mnie wiesiołek przyczynił się do regulacji i zmniejszenia bolesnych miesiączek. Ja bym jeszcze dodała, że zbyt otyłe osoby również mogą mieć problem z regularnością, głównie przez wahania cukru we krwi i insulinooporność.

    • To niestety prawda. Tak samo jak zbyt niska masa ciała, tak i otyłość są niebezpieczne dla naszego organizmu i nie należy tego problemu bagatelizować.

    • To niestety nie są przyjemne objawy, ale także z nimi poradzą sobie zioła. W szczególności polecam nagietek, melisę i rumianek.

  2. Czasami zdarza się, że spóźni się o 2-3 dni, ale w porównaniu do moich koleżanek mam dość regularny cykl. Kiedyś ból był mocniejszy i bolały mnie nawet plecy. Teraz to się poprawiło, ale niestety prawie zawsze podczas miesiączki boli mnie głowa, a nawet mam mdłości i wymiotuje. :(

    • Oj ten ból pleców jest mi doskonale znany. U mnie w szczególności kręgosłup dawał wyraźnie o sobie znać. Na szczęście te problemy i ja mam za sobą, ale bóle brzucha niestety nadal zostały. Faktycznie opóźnienie 2-3 dniowe to niewielki problem w porównaniu do osób, które mają w dużo większym stopniu rozregulowany cykl. Koniecznie wypróbuj ziół. Herbatkę z rumianku i nagietka warto pić już na kilka dni przed planowanym miesiączkowaniem.

      • Herbatki być może spróbuję, bo nigdy nie piłam ziół przed okresem. Interesując się właściwościami oleju lnianego przeczytałam, że pomaga też przy cyklach miesiączkowych. A właśnie od kiedy go spożywam, to te bóle nie są tak silne i całkiem dobrze znoszę te dni (no chyba, że boli głowa i wymiotuję…).

  3. Trafiłaś w sedno. Dziewczyny, błagam, nie odchudzajcie się w sposób nierozsądny, bo będziecie mieć problemy z zajściem w ciążę. Ja dwa lata nie miałam okresu przez taką głupotę. Teraz chcę mieć dzidziusia i mimo regularnych miesiączek mam ogromny problem. Świetny wpis.

    • Dziękuję bardzo i cieszę się, że podzieliłaś się z nami swoją historią. Mam nadzieję, że będzie to przestrogą dla innych dziewczyn, a Tobie z całego serca życzę aby udało Ci się szybko zajść w ciążę. Dużo zdrówka.
      Niestety właśnie takie drastyczne diety mają swoje długofalowe skutki, o których często się nie myśli kiedy nasza waga tak bardzo nam przeszkadza. Oczywiście nie neguję chęci walki z nadprogramowymi kilogramami, ale warto podejść do tematu rozsądnie i skorzystać z porady dietetyka, który dobierze dietę idealną do naszych potrzeb, stanu naszego zdrowia oraz efektów jakie chcemy osiągnąć.

    • To prawda. Tak naprawdę przyczyn zaburzenia miesiączkowania może być jeszcze wiele i chyba nie sposób wspomnieć o wszystkich. Najważniejsze jednak by ich nie bagatelizować i konsultować je z lekarzem.

  4. Ja czekam na pierwszą miesiączkę po ciąży. Trochę się jej obawiam bo różnie mówią jak ma wyglądać. Na razie cieszę się tą wolnością ! Jako nastolatka miałam bardzo bolesne miesiączki, jedynym rozwiązaniem były zastrzyki przeciwbólowe

    • Niestety znam i takie przypadki gdzie dziewczyny w środku nocy były zawożone do szpitala bo bez zastrzyków nie były w stanie walczyć z bólem. Zwykle dotyczy to właśnie pierwszych miesiączek i z czasem ból słabnie, ale niestety nie jest to zasadą.

  5. Zioła i odżywianie to najlepszy sposób na przeciwdziałanie zaburzeniom miesiączkowym. jako nastolatka miałam takie problemy. Szkoda, że wtedy nie było jeszcze Twojego bloga :) U mnie niestety skończyło się na Luteinie. Zioła górą!

    • Czasami hormony to jedyne skuteczne rozwiązanie przy takich zaburzeniach. Warto jednak wspierać się ziołami i dietą. One na pewno nie zaszkodzą, a mogę pomóc i ułatwić funkcjonowanie.

  6. Mnie często prześladuje ostry ból i osłabienie, pierwsze dwa dni na środkach przeciwbólowych i odpoczywanie. Wręcz jak choroba. Termofor pomaga. Ale nie zawsze mam taką masakrę. Zauważyłam pewną prawidłość: kiedy spędzam miesiać aktywnie czyli po powrocie do biegania, dolegliwości bólowe znikają i nie czuję większego odpływu energii w tych dniach. A że do tej pory zwykle na jesień-zimę bieganie przerywałam (problemy z zatokami, chociaż do końca nie wiadomo co to jest…), to mogłam poczuć różnicę :-)

    • Świetnie, że podzieliłaś się z nami swoimi obserwacjami. Myślę, że na przykładzie Twojej osoby można idealnie zobrazować jak ogromną role odgrywa codzienna aktywność fizyczna w walce z bólami menstruacyjnymi.

  7. U mnie różnie bywa. Czasem nie czuję się źle, po prostu dyskomfort, a czasem boli mnie okropnie na tydzień przed i mam wrażenie,że pół miesiąca mam okres. Pomaga lekka dieta, melisa,rumianek, joga, spokój.

    • Oj to w takim razie cieszę się, że znalazłaś skuteczne metody na tak bardzo dokuczliwe i dyskomfortowe sytuacje. Dieta i zioła przy regularnym stosowaniu są naprawdę niezastąpione.

    • Działanie faktycznie jest nieocenione. Dla mnie smak jest do przeżycia akurat, ale polecam dodatek miodu lub cytryny. Powinny złagodzić smak nagietka :)

  8. Muszę wypróbować herbatek ziołowych, bo o resztę raczej już dbam ;) Ale niestety, co miesiąc męczę się z okropnymi bólami, no, ale pewnie winny temu właśnie stres.

    • Stres na pewno nie pozostaje obojętny. Jeśli towarzyszą Ci zarówno bolesne miesiączki oraz stres w szczególności polecam Ci herbatki z naparów z nagietka i melisy. Powinny skutecznie pomóc.

    • Zioła jako doraźny środek czasami mogą okazać się zbyt słabe. Warto pić je już na kilka dni przed okresem oraz w trakcie. Przy takim stosowaniu skutecznie łagodzą bóle i innego dolegliwości związane z miesiączkowaniem.

    • To niestety prawda. Młodzi ludzie najczęściej myślą o tym co jest tu i teraz. Nie przejmują się zdrowiem i konsekwencjami zdrowotnymi jakie mogą wiązać się z głodówkami.

  9. Jestem tą szczęściarą, która nie pamięta o tym, że ma miesiączkę poza kilkoma pierwszymi godzinami kiedy odczuwam niewielki dyskomfort. Poruszyłaś jednak ważny temat. Nie nalezy bagatelizować wszelkich nieprawidłowości.

    • Regularność godna pozazdroszczenia ;) Przy bolesnych miesiączkach zachęcam do picia nagietka, rumianku czy dzikiej róży już na kilka dni przed. Skutecznie łagodzą bóle i dolegliwości związane z okresem.

    • To u mnie sytuacja odwrotna i z biegiem lat ból coraz mniejszy. Dobrze, że chociaż możecie się cieszyć ich regularnością.

    • Cieszę się, że wszystko już się unormowało. Mam jednak nadzieję, że skonsultowałaś się wówczas z lekarzem ponieważ tak długotrwałe zatrzymanie miesiączkowania może mieć niestety długofalowe skutki jak np. wspomniane wcześniej problemy z zajściem w ciążę.

    • W takim razie bóle muszą być naprawdę silne. Ja ze swej strony zachęcam do regularnego sięgania po herbatki z nagietka i rumianku. Naprawdę potrafią okazać się skutecznym środkiem w łagodzeniu dolegliwości miesiączkowania. Ważna jest jednak systematyczność stosowania. Picie takiej herbatki raz na jakiś czas może nie przynieść tak spektakularnych efektów.

    • Niestety to prawda. Stres ma ogromny wpływ na nasz organizm dlatego warto z nim walczyć o czy zresztą wspomniałam jakiś czas temu :)

    • To prawda. W szczególności przez zawartość fitoestrogenów. Siemię lniane należy do najbogatszych, wśród naturalnych źródeł tych hormonów. Siemię lniane potrafi łagodzić bóle miesiączkowe oraz dolegliwości związane z zespołem napięcia przedmiesiączkowego.

    • W takim wypadku zioła mogą pomóc w złagodzeniu Twojego bólu. Tak jak wcześniej wspomniałam ważna jest jednak regularność i sięganie po napary już na kilka dni przed miesiączką.

  10. Ja z bólem niestety walczę od kilkunastu lat. Pierwszego dnia nie wiem jak się nazywam. Aktualnie od kilku miesięcy piję mieszankę o. Klimuszki na bolesne miesiączki, ale zioła nie zawsze są mi w stanie pomóc. I wcale się temu nie dziwię, bo nawet jak bym wzięła Ketonal to i tak nie mogłabym tego dnia normalnie funkcjonować. Na szczęście zdarza się czasem taki miesiąc, że nie jest najgorzej i to trwa jeden dzień, a nie 3 dni.

    • Twoja doświadczenia związane z miesiączkowanie niestety są bardzo nieprzyjemne. Cieszę się jednak, że od czasu ten ból odpuszcza i możesz normalnie funkcjonować. Oby takich miesięcy jak najwięcej. Mieszanki ziół o. Klimuszki są naprawdę świetne. Szkoda jednak, że nie są w stanie pomóc Ci w 100%.

    • Spotkałam się już z opiniami, że po ciąży bóle miesiączkowe stają się znacznie słabsze. Niestety chyba nie we wszystkich przypadkach tak jest.

    • To również jedna z przyczyn zaburzeń w tej dziedzinie. Tak naprawdę może być ich jeszcze cała masa i chyba nie sposób wymienić wszystkich. Warto jednak konsultować wszystkie takie nieprawidłowości z ginekologiem.

    • To prawda. W szczególności przy regularnym stosowaniu potrafią zdziałać cuda w tej dziedzinie więc szczerze wszystkim polecam :)

  11. Świetny wpis na idealny temat :). U mnie miesiączka wypada regularnie, ale czasem nieziemsko boli. Muszę jednak przyznać, że kiedyś nie obyło się bez ketonalu. Od jakichś 2-3 miesięcy radzę sobie na ibupromie lub też nie biorę nic! Piję czystek, ciepło się ubieram, jakoś żyję :).

    • W takim razie życzę dużo zdrówka i mam nadzieję, że tak ciężkie bóle miesiączkowe już nie wrócą. W zapobieganiu takim bólom dobrze sprawdza się picie rumianku i nagietka już na kilka dni przed planowanym dniem okresu oraz w jego trakcie. Zachęcam do wypróbowania.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *