Tłuszcze w diecie – co warto o nich wiedzieć?

kwasy tłuszczowe w diecie, omega 3, omega 6, tłuszcze w diecieChyba wszyscy już wiemy, że kwasy tłuszczowe możemy podzielić na te nasycone, jednonienasycone oraz wielonienasycone, ale co to w praktyce oznacza? Jakie tłuszcze wybierać? Które nam szkodzą, a które pomagają? W dzisiejszym wpisie kilka faktów na temat kwasów tłuszczowych omega 3, omega 6 oraz 9. 

olej kokosowy, nasycony, tłuszcze w diecie

Tłuszcze zwierzęce w przeważającej większości zawierają tłuszcze nasycone. Warto wyzbyć się przeświadczenia, że są one dla nas szkodliwe. Już wiele lat temu udowodniono, że blaszka miażdżycowa budząca tak wiele naszych obaw nie jest zbudowana z tłuszczów zwierzęcych! Oleje roślinne zawierają natomiast kwasy tłuszczowe nienasycone. Oleje te nie nadają się zupełnie do smażenia. Wysoka temperatura powoduje wydzielanie szkodliwych dla organizmu toksyn. Są jednak wyjątki jak np. olej kokosowy, który w większości zawiera kwasy nasycone (aż 95-97% frakcji nasyconych). Olej ten pod wpływem wysokiej temperatury nie utlenia się, a więc użycie go do smażenia jest dla organizmu bezpieczne.

kwasy tłuszczowe, oliwa z oliwek, tłuszcze w diecie

Kwasy tłuszczowe niezbędne dla naszego organizmu

 

Kwasy tłuszczowe omega 9 występujące m.in. w oliwie z oliwek należą do kwasów tłuszczowych zbędnych. Taki kwas bowiem nasz organizm może wytworzyć sobie sam. Kwas tłuszczowy omega 3 zawarty m.in. w oleju lnianym jest natomiast niezbędny. Co oznacza, że jest niezbędny? Nasz organizm nie potrafi sam sobie go wytworzyć, a więc musimy dostarczać go do naszego organizmu z zewnątrz.

olej z ryb, tran, kwasy tłuszczowe, tłuszcze w diecie

Czy wiesz, że olej z ryb nie jest najlepszym źródłem omega 3? Jeśli sprawdzimy skład dowolnego preparatu z omega 3 wyprodukowanego z oleju rybiego dostrzeżemy w ich składzie EPA i DHA. Nie są to dla nas kwasy niezbędne. Jeśli chodzi o omega 3 to kwasem niezbędnym jest kwas alfa linolenowy – ALA. Znajduje się on w oleju lnianym czy rzepakowym.

Omega 3 czy omega 6? Które ważniejsze dla naszego organizmu?

 

Kwasy tłuszczowe omega 6 odgrywają znacznie ważniejszą rolę niż omega 3. Omega 3 swoje biologiczne właściwości wykazują tylko podawane w towarzystwie omega 6. Omega 6 natomiast wykazują właściwości biologiczne nawet gdy omega 3 nie są podawane. Uważa się, że prawidłowy stosunek omega 6 do omega 3 powinien wynosić około 11:1. Aby dostarczyć taką proporcję tych kwasów do naszego organizmu wystarczy zmieszać tłoczony na zimno olej lniany z olejem słonecznikowy w proporcji 1:3. Łyżeczka, maksymalne dwie dziennie takiej mieszanki w zupełności wystarczą. Pamiętaj aby oleje nie były przetworzone nawet w najmniejszym stopniu!

olej z wiesiołka, omega 6, kwasy tłuszczowe

I jeszcze jedna ważna informacja dla osób starających się zrzucić wagę. Dr Kasper w wynikach swoich badań już z 1976 roku wykazała większy spadek masy ciała gdy do diety włączono kwasy tłuszczowe omega 6 i to bez względu na kaloryczność stosowanego pożywienia. Czyż nie jest to przyjemna wizja?

Artykuł napisany na podstawie książki i artykułów Ukryte Terapie, Jerzy Zięba, 2014. Szczerze zachęcam do lektury tej pozycji
Facebook
Google+
http://piekno-z-natury.pl/wp/tluszcze-w-diecie-dlaczego-tak-wazne/
INSTAGRAM

46 thoughts on “Tłuszcze w diecie – co warto o nich wiedzieć?

  1. Zamierzam wypróbować w końcu olej kokosowy, tyle ostatnio o nim się słyszy:-) Po raz pierwsze dowiaduje się o mieszaniu omega 3 z 6-nie miałam pojęcia że ona tak współpracują ze sobą ;-)

    • Szczerze polecam olej kokosowy, w szczególności do smażenia. Dużo bezpieczniejszy i zdrowszy od tych tradycyjnie przez nas wybieranych.

  2. Zawsze myślałam, że to kwasy omega 3 są ważniejsze i powinniśmy zwrócić na nie większą uwagę by były zawarte w naszej diecie a to jednak inaczej:)
    Ostatnio znalazłam inf. o oleju lnianym, wg których ten dostępny na rynku w większości jest produkowany z odmian lnu, który ma bardzo niską zawartość omega 3, jedynie Budwigowy i kilka nielicznych posiadają odpowiednią ich ilość… Sama nie wiem czy to rzeczywiście fakt czy nie.

    • Prawdą na pewno jest to, że olej lniany Budwigowy jest najlepszą z odmian oleju lnainego dostępnego na rynku. Szerokim łukiem powinniśmy omijać te przechowywane w plastikowych butelkach, szklanych lecz bezbarwnych i tych z długą datą przydatności. LenVitol uważany za jeden z lepszych olejów lnianych Budwigowych ma termin przydatności jedynie 4 miesiące od daty produkcji. Spotkałam jednak takie, które mają datę przydatności powyżej roku. Sami powinniśmy więc ocenić jego jakość i wartości odżywcze.

  3. Kiedyś zmartwiło mnie to, że można stracić wagę przy spożywaniu omega 6. Dlatego, że ja już bardzo mało ważę, a przez moje problemy zdrowotne do diety wprowadziłam twarożek z olejem lnianym ;)
    Olej kokosowy za bardzo nie przypadł mi do gustu.

    • Olej lniany zawiera więcej omega 3 dlatego nie musisz się martwić, że przez jego spożywanie będziesz jeszcze bardziej tracić na wadzę. Ważne jednak jest zachowanie odpowiedniej, dobrze zbilansowanej diety. Doskonale rozumiem jak ciężka jest walka o dodatkowe kilogramy.

    • Szczerze polecam, a w szczególności połączenie go np. z olejem słonecznikowym. W bardzo prosty sposób możemy wówczas dostarczyć do organizmu dzienną dawkę omega 3 i 6.

  4. Ostatnio wiele osób uważa, że tłuszcze to samo zło i unikają tłuszczu jak ognia nie zdając sobie sprawy z tego jak ważną rolę tłuszcze pełnią w organiżmie. Dlatego Twój post uważam za bardzo przydatny. O książce słyszałam i miałam ochotę ją przeczytać bo podobno jest bardzo kontrowersyjna, a takie lubię. Do tej pory jakoś jednak się nie zlożyło, zawsze coś pilniejszego miałam, ale któregoś dnia do niej zajrzę:)

    • Koniecznie sięgnij po tę książkę. Nie będziesz żałowała. Wywraca poglądy na wiele spraw zdrowotnych do góry nogami, ale jest w niej wiele prawdy, z której naprawdę nie zdajemy sobie sprawy. Autor pokazuje jak czasami inwestuje się ogromne pieniądze w produkty farmaceutyczne podczas gdy to co dobre dla naszego zdrowia mamy na wyciągnięcie ręki, wystarczy tylko chcieć je włączyć do codziennej diety.

  5. Cieszę się, że poruszyłaś ten temat i wspomniałaś o micie na temat szkodliwości tłuszczów zwierzęcych. Sama kiedyś stworzyłam post o tłuszczach zwierzęcych i dzięki nabytej wiedzy jestem pewna, że nigdy z nich nie zrezygnuję :)
    Nie wiedziałam, że kwasy tłuszczowe omega 9 organizm wytwarza sobie sam! Bardzo wiele przydatnych informacji! Wpis dodaję do zakładek, bo obawiam się, że nie zapamiętam wszystkiego ;) Mam pytanie, czy olej lniany można zastąpić siemieniem?

    • Swego czasu tłuszcze zwierzęce zyskały bardzo złą sławę, ale naprawdę zupełnie niepotrzebnie gdyż jak się okazuje są dużo zdrowsze, w szczególności jeśli odniesiemy się do obróbki cieplnej. Smażenie na oleju słonecznikowym czy nawet rzepakowym to naprawdę kiepski wybór. Oczywiście tłuszcze roślinne są bardzo zdrowe i potrzebne naszemu organizmowi, ale tylko te spożywane na zimno, a nie utlenione i toksyczne dla organizmu. Co do stosowania siemienia lnianego jako zamiennika oleju to wszystko zależy na właściwościach, na których najbardziej Ci zależy np. Omega 3 jest dużo lepiej przyswajalne przez organizm dostarczane w postaci oleju, ale np. siemię zawiera więcej witamin i składników mineralnych niż olej. Wyjątek to oczywiście witamina E.

  6. Kiedyś myślałam, że wyeliminowanie tłuszczu sprawi, że schudnę. a guzik prawda – nabawiłam się anemii. Tłuszcz nie jest zły, chyba że ciągle jemy ten niezdrowy, przetworzony, np. w czipsach :D

    • Eliminacja tłuszczu z diety to faktycznie bardzo zły pomysł. Oczywiście masz rację, że tych złych, przetworzonych należy się pozbywać, ale wysokiej jakości oleje, tłoczone na zimno mogą przynieść bardzo wiele korzyści zdrowotnych, pod warunkiem, że my sami nie poddamy ich obróbce cieplnej.

  7. Wczoraj kupiłam olej kokosowy, użyłam go jak na razie raz, ale podoba mi się. Zawsze sobie wyobrażałam, że będzie mocno pachniał kokosem, więc wszystko co będę na nim smażyć przesiąknie nim, a to nieprawda :)

    • Faktycznie jest to mylne założenie i cieszę się, że mimo wszystko przełamałaś się i sięgnęłaś po ten olej dzięki czemu mogłaś osobiście przekonać się jak to z olejek kokosowym jest w rzeczywistości :)

    • Pamiętaj tylko, że do pełni szczęścia ryba musi być przygotowana w odpowiedni sposób – gotowana na parze to oczywiście najlepszy wybór, zdecydowanie odradzam smażenie ryb.

  8. Chyba trafiłam na ten artykuł w idealnym momencie. Mój trener zajmuje się również poradami dietetycznymi i zwrócił mi uwagę, że w moja dieta jest zbyt uboga w zdrowe tłuszcze. Może i skąd biorą się problemy z wypadającymi włosami? Węglowodany i białka łatwo mi wdrażać do diety, a z tłuszczami jest gorzej. Muszę zacząć chrupać orzechy i w ruch pójść musi mój ulubiony olej kokosowy. Pozdrawiam :)

    • Kiedyś zmagałam się z wypadającymi włosami i to w bardzo dużych ilościach. Wtedy też natrafiłam na informację o diecie dr Budwig i to właśnie olej lniany mnie uratował. Każdego ranka do twarożku dodawałam olej lniany budwigowy i w tej postaci zjadałam. Początkowo smak nie rzucał na kolana, ale z czasem zaczęłam go tolerować, później dodawać różne dodatki i bardzo szybko zauważyłam znaczną poprawę stanu włosów także jak najbardziej zachęcam do włączenia tego oleju do swojej diety.

    • Oj tak, olej sezamowy to idealny dodatek do sałatek, a w szczególności przygotowany na jego bazie sos sezamowy ;) Pamiętać tylko należy, że oleje roślinne trzeba używać w odpowiedni sposób aby faktycznie były zdrowe. Mam tutaj na myśli nie poddawanie ich obróbce termicznej tylko spożywanie na zimno. Wyjątek to oczywiście wspomniany olej kokosowy.

  9. Ostatnio czytałam fajny artykuł w Focusie o tłuszczach. Wbrew pozorom to nie od kalorycznego jedzenia tyjemy. Ważne jest spożywanie zdrowych tłuszczów i unikanie tych złych :P No i cukier… ten to wszystko psuje

    • Zdecydowanie zgadzam się z tym artykułem. Jeśli dieta jest odpowiednio skomponowana żadne liczenie kalorii nie jest potrzebne.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *