O superfoods słów kilka

fruits-1187642-1600x1200

Do dzisiejszego dnia nie ma dokładnie sformułowanej definicji super żywności. Nie ma jednak wątpliwości, że są to tzw. królowie składników odżywczych. Produkty żywnościowe zaliczane do tej grupy zapewniają zdrowie i zapobiegają chorobom. W swoim składzie superfoods zawierają bowiem duże ilości antyoksydantów, polifenoli, witamin oraz minerałów. Oprócz dobroczynnego wpływu na nasze zdrowe takie jak zmniejszenie ryzyka zachorowania na choroby przewlekłe, nowotwory, wydłużają życie, ale także stanowią nieocenioną pomoc w walce ze zbędnymi kilogramami. Produkty zaliczane do superfoods mogą się różnić w zależności od źródła do jakiego sięgniemy. Często jest to podyktowane moda kulinarną jak np. jagody goji czy acai, nasiona chia. Niezależnie jednak od mody przygotowałam dla Was zestawienie kilku uniwersalnych produktów, które mają zbawienny wpływ na nasz organizm.

garlic-545223_1920

Czosnek bardzo często pojawia się na naszych stołach jako dodatek do zup, sosów czy mięs ze względu na jego walory smakowe. Stosowany przy przeziębieniach, pomocny przy infekcjach. Ma właściwości przeciwbakteryjne i przeciwgrzybicze. Działa tonizująco oraz antywirusowo. Czosnek wspomaga trawienie, a także obniża ciśnienie krwi.

Te właściwości czosnek zawdzięcza zawartości flawonoidów, aminokwasów, saponiny, witaminy z grupy B, PP, C oraz potasu, wapnia i magnezu.

Najskuteczniejsze właściwości ma w stanie surowym, rozgniecionym, posiekanym lub przeżutym. Wówczas aktywuje się związek siarki allicyna.

Czosnek ma też zastosowanie w kosmetyce. Hydrolat z czosnku pomaga leczyć wypryski, grzybice, oczyszcza skórę, poprawia jej wygląd.

Sfermentowany, czarny czosnek zawiera dwukrotnie więcej przeciwutleniaczy niż czosnek biały.

nice-apples-214170_1920

Jabłka stabilizują poziom cholesterolu, wspomagają proces usuwania metali ciężkich z organizmu, ułatwiają trawienie oraz zapobiegają zaparciom. Dodatkowo zapobiegają tworzeniu się zakrzepów w naczyniach krwionośnych, wzmacniają odporność organizmu.

Swoje właściwości jabłka zawdzięczają zawartości pektyn, błonnika, witamin: C, A, B, potasu, żelaza i flawonoidów.

Pektyny znajdują się głównie w skórce jabłka dlatego najlepiej zjeść jabłko w całości, dobrze przeżuwając lub zetrzeć na tarce. Drugim powodem dla którego należy jeść skórkę to fakt, iż tuż pod nią znajduje  się najwięcej witaminy C.

Jabłka warto włączyć do diet mających na celu odkwaszenie organizmu ponieważ zawierają zasadowe sole mineralne.

cabbage-84455_1920

Warzywa kapustne chronią organizm przed wolnymi rodnikami, zapobiegając rozwojowi nowotworów, chorób serca, cukrzycy, choroby Alzheimera. Te właściwości wynikają z zawartości przeciwutleniaczy.

Dodatkowo każde z warzyw kapustnych ma inne specyficzne dla siebie właściwości, np. wciąż nie doceniony jarmuż jest bogatym źródłem żelaza, wapnia, witaminy K, luteiny oraz sulforafanu.

Jarmuż zmniejsza ryzyko wystąpienia nowotworów piersi i jajnika. Dodatkowo bogactwo karotenoidów obniża ryzyko nowotworów krtani i przełyku. Zawartość potasu i wapnia reguluje ciśnienie krwi; luteina – jeden z głównych składników plamki żółtej w oku chroni siatkówkę oka przed uszkodzeniem i działaniem promieni UV.

salmon-770940_1920

Tłuste ryby , do których zaliczamy: makrelę, łososia, tuńczyka, śledzia, sandacza zawierają kwasy omega-3 i omega-6. O cennych właściwościach kwasów omega- 3 można by mówić bez końca. Wpływają na pracę mózgu, usprawniają przepływ bodźców nerwowych, poprawiają koncentrację, podnoszą odporność na stres, poprawiają nastrój, usprawniają pracę serca, wzmacniają kości oraz odporność. Dodatkowo udowodniono, że kwasy te zapobiegają rozwojowi alergii i obniżają ryzyko zachorowania na nowotwory.

Łosoś jest jednym z najbogatszych źródeł witaminy D, która wpływa na trwałość i funkcjonowanie kości. Dodatkowo tłuste ryby zawierają witaminy A, B i E. Zawarty w tych rybach cynk i selen wzmacniają odporność organizmu, łagodzi objawy zapalenia stawów, hamują wypadanie włosów, poprawiają stan paznokci. Dodatkowo selen wspomaga prawidłowe funkcjonowanie tarczycy. Ryby zawierają jod, który oprócz wpływu na tarczycę wspomaga spalanie tłuszczu.

life-864358_1920

Jagody to super produkty ponieważ są pełne składników odżywczych oraz neutralizujących wolne rodniki przeciwutleniaczy.

Herbatki z suszonych jagód działają uspokajająco, przeciwbiegunkowo i przeciwbólowo. Jagody oczyszczają organizm z toksyn, eliminują szkodliwe produkty przemiany materii, leczą zatrucia pokarmowe. Dodatkowo wzmacniają naczynia włosowate, regulują poziom glukozy we krwi, chroniąc komórki wątrobowe zapobiegają marskości wątroby. Bogactwo witaminy C zapobiega powstawaniu próchnicy oraz wzmacnia układ odpornościowy. Zawartość witaminy C wspomaga przyswajanie żelaza.

IMG_2593

Pomidory swoje unikatowe właściwości zawdzięczają zawartości likopenu. Ponieważ jednak pomidory i ich właściwości są obszernym tematem poświęcę im osobny post.

Do super produktów zalicza się także ziarna i pestki, awokado, komosę, kakao, moringę, czarną fasolę i owies. A Ty jakie produkty dodałabyś do listy superfoods? Które produkty uważasz za szczególnie dobre dla Ciebie i Twojego zdrowia?

Facebook
Google+
http://piekno-z-natury.pl/wp/o-superfoods-slow-kilka/
INSTAGRAM

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *