Naturalne suplementy diety

suplementy, naturalne suplementy

Suplementy diety cieszą się w Polsce dużą popularnością. Często natrafiam na artykuły, które promują coraz to nowsze produkty mające w szybki sposób dodać nam energii, przywrócić radość życia i spowodować żeby nam się chciało ruszyć i zacząć działać. Polacy najczęściej sięgają po preparaty mające na celu uzupełnienie niedoboru witamin oraz te poprawiające urodę (wzmacniające włosy i paznokcie). Zachęceni reklamami oraz perspektywą szybkich efektów sięgamy po produkty oferowane przez producentów (czy wiesz, że w ubiegłym roku Polacy łącznie wydali na suplementy diety 3mld złoty!). Na przestrzeni ostatnich 3 lat nasze zainteresowanie suplementami gwałtownie wzrosło i wzrost ten jest nadal zauważalny. Ale czy na pewno te wszystkie preparaty są nam potrzebne? Jak niejednokrotnie podkreślali dietetycy zdrowa, urozmaicona dieta jest w stanie dostarczy do organizmu wszelkich niezbędnych witamin i minerałów bez konieczności suplementacji. Szereg badań prowadzonych przez naukowców pokazuje, że przyjmowanie suplementów wcale nie jest takie zdrowe dla naszego organizmu jak nam się wydaje. Część z nich nawet jest szkodliwa dla zdrowia. Oczywiście nie jest też tak, że wszystkie suplementy szkodzą. Część z nich może skutecznie dostarczyć do naszego organizmu i uzupełnić trwałe niedoboru niektórych pierwiastków. Pamiętaj jednak aby były one dodatkiem do zrównoważonej diety, a nie jej zastępstwem. Ważne jest także aby wybierać tylko te sprawdzone i przebadane. Wystrzegaj się tych oferowanych w supermarketach, a sięgaj po te dostępne w aptekach i sklepach zielarskich. Dziś ze swej strony chciałabym zaproponować kilka naturalnych suplementów diety. Część z nich na pewno już posiadasz w swoim domu. 

chili, naturalne supelementy

Chili – której najważniejszym składnikiem jest kapsaicyna, która chroni układ krążenia, obniża ciśnienie krwi. Dodatkowo zmniejsza ryzyko wystąpienia cukrzycy typu 2, a także nowotworów.

Lucuma – zawiera sporą dawkę wapnia, fosforu , a do tego może być zamiennikiem cukru ponieważ jest naprawdę słodka. Naukowcy potwierdzają skuteczność jej przeciwzapalnego działania. Skutecznie przyspieszającego gojenie się ran.

Matcha– to nic innego jak sproszkowane liście zielonej herbaty. Dodaje sporej dawki energii dzięki zawartości kofeiny i taniny. Dodatkowo zwiększa koncentrację i poprawia nastrój (wspomaga produkcję serotoniny i dopaminy). Chroni przed nowotworami.

Szafran – tutaj odnajdziemy bogactwo przeciwutleniaczy, a najważniejszym składnikiem są karotenoidy. Dzięki temu ta przyprawa wykazuje działanie antynowotworowe, wspomaga walkę z już istniejącym nowotworem oraz łagodzi objawy depresji i dolegliwości PMS.

spirulina, naturalne suplementy

Spirulina – to bardzo cenne źródło białka oraz witamin i minerałów (potężna dawka magnezu). Po spirulinę w szczególności powinni sięgać wegetarianie ponieważ uzupełnia ona niedobór witaminy B. Pomaga pozbyć się substancji toksycznych z organizmu. Więcej na jej temat możesz poczytać tutaj.

Kurkuma – najważniejszy jej składniki to kurkumina, która według obecnych badan jest jedną z najsilniejszych antynowotworowych substancji. Dodatkowo kurkuma zapobiega infekcjom wirusowym, wzmacnia pracę serca, a do tego korzystnie wpływa na naszą urodę. Więcej na jej temat poczytasz tutaj.

Moringa– badania tej azjatyckiej rośliny wciąż trwają, ale ze wstępnych badań wynika, że moringa łagodzi objawy astmy i działa przeciwzapalnie. To bardzo silny antyoksydant.

zioła, naturalne suplementy, pokrzywa

Zioła – tutaj mamy całe bogactwo możliwości i w zależności od Twoich potrzeb powinieneś sięgać po inne zioła. Jeśli potrzebujesz uzupełnić poziom żelaza, wzmocnić włosy i paznokcie sięgnij po pokrzywę. Gdy Twoim celem jest wzmocnienie organizmu oraz oczyszczenie go z toksyn sięgnij po czystek. Więcej na jego temat tutaj. Jeśli chcesz ochronić swój organizm przed infekcjami stosuj napary z nagietka. Więcej informacji odnajdziesz tutaj.

Wszystkie wymienione przeze mnie naturalne suplementy możesz dodać do koktajli, posypać nimi owoce lub sałatkę warzywną. Jak widzisz bogactwo naturalnych suplementów jest tak duże, że z pewnością odnajdziesz naturalny zamiennik sztucznych preparatów. Oczywiście i w przypadku naturalnych suplementów należy zachować rozwagę i nie przesadzać z ich ilością dlatego przed ich użyciem koniecznie przeczytaj informacje dotyczące dawkowania zawarte na opakowaniach.

Ciekawa jestem czy zdarza Wam się sięgać po suplementy diety i w jakim celu najczęściej to robicie?

Facebook
Google+
http://piekno-z-natury.pl/wp/naturalne-suplementy-diety/
INSTAGRAM

87 thoughts on “Naturalne suplementy diety

    • Dobrze w takim razie, że do supertalentów podchodzisz z rozwagą i bierzesz tylko i wyłącznie te, których naprawdę potrzebujesz :)

    • Zdecydowanie się z tym zgadzam. Już sama spotkałam się z licznymi sporami i dyskusjami na ten temat. Ostatecznie jestem zdania, że najlepiej wszelkie suplementy konsultować z dobrym lekarzem, a na co dzień zatroszczyć się o zrównoważoną i pełnowartościową dietę :)

    • Uważam, że Twoje podejście jest bardzo dobre. Sama stosuję się tej zasady i przede wszystkim dbam o to aby wszelkich witamin i innych makro i mikroskładników dostarczać w codziennej diecie.

    • Cieszę się więc, że znalazłaś się w tej grupie Polaków, którzy nie dają się zwieść reklamom i z głową podchodzą do suplementacji.

    • Bardzo mnie cieszy, że masz takie podejście do suplementów. Zdecydowanie lepiej skupić się na zdrowej i pełnowartościowej diecie.

    • Tylko nie przesadź z jej ilością. Chili to jednak ostra przyprawa więc należy podchodzić do niej z rozsądkiem :)

    • W takim razie cieszę się, że sztuczną suplementację wspierasz także naturalną. Przyjmowanie witaminy B12 jest w miarę bezpieczne ponieważ nadmiar wydalany jest z organizmu i ciężko jest ją przedawkować. Koniecznie tylko pamiętaj aby wybierać tę z apteki.

    • Dziękuję :) Mam nadzieję, że wybierasz wiesiołek od sprawdzonych producentów. Ja ze swej strony mogę polecić Ci Herbapol lub Oleofarm.

  1. Ja niedawno brałam suplement na moje wypadające włosy i nic niestety nie pomógł. Postanowiłam, że już nigdy więcej nie kupię żadnych. Teraz wolę w sposób naturalny dostarczać witaminki swojemu organizmowi :)

    • Jeśli chodzi o wzmacnianie włosów i paznokci to ja zdecydowanie odradzam wszelkie suplementy. W tym wypadku dużo lepiej radzi sobie skrzy i pokrzywa (niezawodny sok z pokrzywy), naturalne oleje jak np. olej lniany i oczywiście zdrowa, zrównoważona dieta, którą to zresztą teraz wybierasz :) Oczywiście z ziołami także trzeba uważać i nie przesadzać z ich ilością, ale tak jak i w przypadku sztucznych suplementów jeśli już się na coś decydujemy warto zapoznać się dokładnie z działaniem i zasadami stosowania.

  2. Ujmę to tak: stosowanie suplementów diety jest nie tylko w wielu przypadkach nieuzasadnione, ale i NIEBEZPIECZNE !

    Nie zdajemy sobie sprawy z mnogości interakcji suplementów z lekami, a także z ŁATWOŚCI REJESTRACJI SUPLEMENTU I DOPUSZCZENIA GO DO SPRZEDAŻY.

    Wiecie do musi zrobić producent żeby wpuścić suplement diety na rynek? Wystarczy, że wyśle wniosek do Sanepidu i na tym się kończy. W świetle prawa suplement to nie lek, ale ARTYKUŁ SPOŻYWCZY. Po dopuszczeniu go do sprzedaży nie ma nad nim żadnej kontroli, nikt nie sprawdza już czy skład się zmienił, nikt nie robi badań naukowych nad skutecznością.
    Nie są to prawdy wyssane z palca. Zajmowałam się kwestią suplementów pisząc pracę naukową i wiem co mówię.

    O ile niektóre suplementy są potrzebne w uzasadnionych przypadkach (np. witamina D w okresie jesienno-zimowym) o tyle większość to nasze fanaberie i igranie z losem.

    • Dokładnie też o tym czytałam i to jest przerażające. Suplementy diety są traktowane jako środek spożywczy!!!
      I jeśli nawet trafi się na farmaceutę, który za wszelką cenę chce sprzedać jakiś suplement, to nie zapyta się, czy on jest rzeczywiście temu klientowi potrzebny.

      Poza tym interakcje z lekami to o tym można napisać osobną książkę. Ale uważamy, że podobnie jest niestety z ziołami. Niektórych w pewnych stanach nie powinno się przyjmować. Z nieco innej beczki: czarny bez nie może być stosowany u osób, które są odwodnione. A syrop/sok z czarnego bzu możemy kupić w każdym sklepie zielarskim czy z ekologiczną żywnością.

      Myślę, że jak chcemy dodatkowo coś brać to należy się skonsultować z lekarzem. przede wszystkim się tyczy to tych osób, które lecza się na jakieś choroby.
      Co do mnie to ja suplementuje żelazo – z racji mojej anemii, ale tylko przez okres 3 tygodni – suplementy mam wybrane takie, które są tylko na receptę (jest spowalniane uwalnianie żelaza). Poza tym koenezym Q10, bo w diecie nie jesteśmy go w stanie dostarczyć zbyt wiele.

      • Ja również potwierdzam Wasze słowa bo niestety znane mi są zasady wypuszczania do obrotu suplementów diety i w wielu przypadkach to jest naprawdę przerażające. Tutaj także pojawia się odpowiedź dlaczego w ostatnim czasie tak wiele suplementów pojawia się na rynku. Producenci po prostu wola wyprodukować suplementy i szybko zacząć na nich zarabiać niż męczyć się z długotrwałą procedurą walki o zakwalifikowanie danej substancji do kategorii lekowej. Oczywiście nie jest też tak, że wszystkie suplementy to zło najwyższe. Nie mniej jednak uważam, że sięganie po każdy, nawet najzwyklejszy suplement warto skonsultować się z lekarzem i dowiedzieć się więcej o zasadności stosowania tego preparatu. Co do interakcji z lekami to faktycznie tutaj można napisać osobną książkę bo wielu ludzi niestety nie zdaje sobie sprawy jak wiele substancji znosi działanie innych leków. O ile w przypadku grejpfruta świadomość jest już coraz większa tak np. niewiele osób wie, że herbata utrudnia przyswajalność żelaza dlatego ważne jest popijanie tego suplementu tylko i wyłącznie wodą. Dlatego tak ważne są wszelkie konsultacje z lekarzami i farmaceutami aby nie okazało się, że przyjmowanie przez nas leków jest po pierwsze bez sensu, po drugie bezzasadne i zamiast pomagać szkodzi, a po trzecie ryzykowne bo wchodzi w interakcje z innymi, przyjmowanymi przez nas lekami.

  3. Ja raczej nie biorę. Często używam ziół (niestety częściej suchych niż świeżych – ale z wiosną się poprawię), uwielbiam chili i czasem używam kurkumy. Sięgam też po soczki domowej roboty oraz staram się jeść owoce i warzywa. Czasem sięgam po magnez i niestety jak najszybciej muszę sięgnąć po gelacet (w saszetkach) :-( Pozostałych suplementów domowych nie stosowałam ale chętnie się im przyjrzę i przetestuję :-) Bardzo przydatny wpis :-)

    • Na samym początku powiem, że stosowanie suszonych ziół nie jest wcale takie złe. Prawidłowo przeprowadzony proces suszenia nie powoduje utraty wielu cennych składników. Oczywiście nie mam tutaj na myśli zioła w saszetkach czyli tzw. herbatki ziołowe ekspresowe bo takich działanie jest niewielkie jak nie zerowe w wielu przypadkach. Jeśli zaopatrujesz się w zioła w sklepach zielarskich, nie kupujesz mieszanek rozdrobnionych w drobny pyłek to możesz być pewna, że takie działają :) Zdrowa, zrównoważona dieta, pełna owoców i warzyw jest w stanie dostarczyć niezbędnych witamin i minerałów dlatego jeśli tylko czujesz się dobrze nie ma potrzeby sięgania po inne suplementy. Aby wzmocnić włosy i paznokcie zachęcam do zastosowania kuracji sokiem z pokrzywy lub olejem lnianym.

  4. Ja rok temu brałam różne specyfiki na koncentrację, ale nie zauważyłam by w jakiś sposób mi to pomagało :D Teraz jedynie łykam witaminy :) Bardzo ciekawy post :) Zacznę zwracać większą uwagę na te naturale suplementy :)

    • Zachęcam bo naprawdę naturalne składniki, zdrowa i pełnowartościowa dieta, warzywa i owoce są w stanie dostarczyć do organizmu niezbędnych makro i mikroskładników, a wtedy sztuczna suplementacja nie będzie nam potrzebna :)

  5. Ja stawiam raczej na superfoods:) Ale w zimowych miesiącach suplemetuje wit. d…Muszę jeszcze znaleźć jakieś dobre źródło żelaza bo niestety ostatnio miałam niski poziom:( Pokrzywa niezbyt się spisuje, myślała o melasie…Muszę poszperać:)

    • A w jakiej formie przyjmowałaś pokrzywę. Ja ze swej strony polecam sok z pokrzywy. U mnie zawsze świetnie się spisuję, a żelazo rośnie w bardzo szybkim tempie. Już sama herbatki i napary ziołowe z pokrzywy tak fajnych efektów nie dawały.

  6. Kochana, ja o tych specyfikach nie napiszę, bo kompletnie sie nie znam. Ale BARDZO chciałam Ci podziekowac za każde słowo u mnie. Cudnie mieć takie kochane osoby obok jak ty:)
    słonka i uśmiechu na weekend życzę:)

  7. jesteśmy lekomanami :p wydaje nam się, że tabletkami wszystko załatwimy, mamy złą mentalność. a reklamy w tv, a raczej producenci dający te reklamy, wykorzystują to.

    • Oj to niestety prawda. Wielu ludzi woli po prostu sięgnąć po suplementy diety niż zadbać o prawidłową dietę. Chyba takie są czasy, że chcemy wszystko osiągnąć niewielkim nakładem sił niekoniecznie myśląc o zdrowotnych konsekwencjach takiego postępowania.

  8. Kiedyś brałam suplementy na potegę. Znałam wręcz większość nowości, ale opamiętałam się bo jednak sporo z nich powodowało u mnie dolegliwości żołądkowe;)

    • W takim razie cieszę się, że ten okres masz już za sobą i teraz odstawiłaś te suplementy. Niestety żadne stosowana przeze nas preparaty lecznicze nie pozostają obojętne dla naszego żołądka dlatego tak ważna jest rozwaga i zdrowy rozsądek.

    • Lucuma jest jeszcze u nas stosunkowo mało znana, ale jeszcze trochę i z pewnością będzie o niej głośno tak jak w przypadku np. nasion chia czy jagód goji :)

    • Dla mnie najbardziej przerażający jest fakt łatwości dopuszczenia do obrotu niektórych suplementów. Taka wiedza skutecznie zniechęca do sięgania po nie. Zdecydowanie lepsze rozwiązanie to naturalne suplementy i zdrowa, zrównoważona dieta.

  9. Sięgałam po suplementy regularnie, chociaż w zasadzie żaden mi nie pomagał. Zażywałam je żeby wzmocnić włosy i paznokcie. Teraz trochę zmieniłam taktykę i stosuję suplement, który w zasadzie przeznaczony jest dla mężczyzn na kompletnie inne przypadłości, a jednak w jakiś niepojęty sposób działa u mnie lepiej niż wszystkie tradycyjnie pojęte suplementy „urodowe” razem wzięte.

    • A czy skonsultowałaś stosowanie tego suplementy z lekarzem? Wydaje mi się to dość ryzykowne posunięcie. Zarówno kobiety jak i mężczyźni potrzebują pierwiastków w innych proporcjach i zarówno preparaty dla kobiet jak i mężczyzn zawierają większe bądź mniejsze ilości danej witaminy lub pierwiastka mineralnego. Istniej tutaj duże ryzyko przedawkowania i dostarczenia do organizmu zbędnych substancji. Naprawdę zachęcam do konsultacji tego wyboru z lekarzem.

    • Bardzo mnie to cieszy ponieważ sztuczne suplementy wcale nie są takie zdrowe jak nam się wydaje i zdecydowanie lepiej sięgać po te naturalne i zadbać o to aby nasza dieta dostarczała wszelkich niezbędnych pierwiastków. Kurkuma w ostatnim czasie stała się bardzo popularna. Z pewnością to za sprawą swojego antynowotworowego działania. Ja ze swej strony zachęcam w szczególności do jej stosowania :)

  10. Naturalne suplementy zawsze są najlepsze. Niektórym pewnie wystarczyłaby po prostu większa dawka warzyw, które też są bogate w witaminy i minerały. Teraz chciałabym wypróbować lucumę, o której też pisałam, ale w postaci sproszkowanej jako zamiennik cukru. Jednak na razie zniechęca mnie trochę cena ;)

    • Cena lucumy faktycznie troszeczkę zniechęca do jej zakupu. Myślę jednak, że z czasem stanie się ona tak popularna jak np. nasiona chia i jej cena stanie się bardziej przystępna :)

  11. Muszę się przyznać że i ja wpadłam w pułapkę różnych suplementów. Na szczęście brałam te bardziej naturalne jak np. Acerola czy omega 3. Obecnie staram się pilnować diety a suplementy odstawiłam.

    • Zdecydowanie kontrolowanie diety i zatroszczenie się o to aby dostarczała wszelkich niezbędnych składników odżywczych, w tym witamin i minerałów jest lepszym rozwiązaniem. Duży plus za to, że w swojej suplementowej pułapce starałaś się sięgać po te jak najbardziej naturalne.

    • Z całą pewnością jest to dobra metoda. Kontrola swojej diety to rozwiązanie najlepsze z możliwych aby wszystkie niezbędne pierwiastki zostały dostarczone do naszego organizmu.

    • Chyba nie jest ona jeszcze na tyle popularna. Zniechęcać może do niej jej cena, która jest jeszcze dość wysoka, ale właściwości jak najbardziej zachęcają do wypróbowania :)

  12. Znowu mogłam się czegoś ciekawego od Ciebie dowiedzieć :)
    Czasami sięgam po suplementy, ale robię to rzadko i w sumie nieregularnie. Przez jakiś czas jadłam kapsułki zawierające siarkę. Pomogły mi załagodzić trądzik i dobrze działały na paznokcie.

    • Bardzo się cieszę, że mogłaś znowu coś nowego u mnie odkryć :) W tym wypadku akurat fakt, że sięgasz po suplementy rzadko jest dużym plusem. Naprawdę jeśli nie ma takiej potrzeby, lekarz nie zaleci to nie warto sięgać po suplementy bo mogę bardziej zaszkodzić niż pomóc.

  13. Ja suplementuję tylko witaminę D, natomiast nie wyobrażam sobie zjadać kilka tabletek dziennie z magnezem, mieszanką witamin, itd. Tak jak napisałaś- mamy tyle warzyw, owoców, przypraw i ziół, które w naturalny sposób dostarczają nam tego co trzeba i nie musimy sięgać po sztuczniznę często wypełnioną cukrem, aspartamem lub szkodliwymi barwnikami.

    • Dla mnie to też jest niewyobrażalne, a niestety znam osoby, dla których solidna porcja suplementów to codzienność. Dobrze jednak, że są osoby, które podchodzą dużo rozsądniej do tego tematu.

  14. Niesamowite jest to, jak wiele przyjmujemy suplementów, tak jak mówisz. Sama od czasu do czasu „podkradam” Falvit, jak to u nas w rodzinie. Cieszę się ogromnie, że dajesz alternatywę i wspaniale, że są to tak łatwo dostępne przyprawy i substancje. Naprawdę kurkumę, chili i inne zioła bardzo często stosuję w kuchni. Bardzo zmotywowałaś mnie do poszukania w sklepie szafranu i dorzucenia do gotowanych przeze mnie dań :)

    PS: Dziękuję, że odwiedziłaś mnie na moim blogu. Z przyjemnością przychodzę kolejny raz do Ciebie :) Miłego dnia!

    • To niestety prawda. Ja jako osoba lubująca się w statystykach czasami, aż jestem przerażona analizując kolejne słupki spożycia suplementów, ile nowych produktów pojawia się na rynku, jak często po nie sięgamy oraz ile tak naprawdę wydajemy na nie pieniędzy mając pod ręką tak wspaniałe i naturalne zamienniki, mniej szkodliwe dla naszej wątroby, a przy tym często dużo skuteczniejsze.

  15. Suplementy diety należy brać tylko w przypadku niedoboru danego składnika i braku możliwości dostarczenie go z dieta. Niestety na rynku dostępnych jest cudownych specyfików, które nie działają a brane na własną rękę mogą tylko zaszkodzić.

    • Zdecydowanie się z Tobą zgadzam i tak naprawdę sięganie po wszystkie suplementy powinno być konsultowane z lekarzem. Wiele z nich niestety może zaszkodzić. O konsultacji powinny w szczególności pamiętać osoby, które zamierzają łączyć suplementy z innymi lekarstwami ponieważ składniki leków wchodzą ze sobą w interakcje i niekiedy potęgują swoje działanie, a innym razem znoszą i może okazać się, że stosowane lekarstwa przestaną działać.

    • W takim razie zachęcam do wypróbowania również pozostały produktów i odkrycia ich walorów nie tylko smakowych :)

    • Tak, to prawda, ale wtedy należy skonsultować to z lekarzem bo jeśli już zajdzie taka potrzeba to z pewnością problem leży głębiej i sami na pewno się nie wyleczymy. Ale ja również życzę wszystkim aby taka potrzeba zachodziła jak najrzadziej :)

    • W takim razie bardzo mnie to cieszy, że należy do grona tych osób, które nie potrzebują sztucznych suplementów :)

    • To świetnie! Bardzo dobrze, że zdecydowanie wolisz postawić na zdrowe odżywianie i zatroszczenie się o to aby dieta dostarczała wszelkich niezbędnych pierwiastków niż sięgać po sztuczne, często niebezpieczne zamienniki.

    • Cieszę się więc, że informacje się przydały oraz że aktualnie nie czujesz potrzeby stosowania suplementów diety. Oby tak było jak najdłużej :)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *