Najzdrowsze warzywa świata

carrot-1085063_1280O tym, że warzywa jeść trzeba wie każdy z nas. Powtarzano nam to od dzieciństwa, powtarza się nam to do dziś. Ale czy zastanawiałaś się kiedyś jakie warzywa są najzdrowsze?  Jeśli nie dziś pokaże Wam zwycięzców plebiscytu na najzdrowsze warzywo zorganizowanego przez Amerykańskie Centrum Kontroli Chorób i Prewencji. Kluczem do wyłonienia zwycięzców tego pojedynku była lista 17 składników odżywczych i witamin uznanych przez WHO za mające największy wpływ na profilaktykę przeciwnowotworową, niwelowanie ryzyka wystąpienia chorób serca oraz walkę z nadciśnieniem. Do takich składników zaliczymy przede wszystkim witaminy z grupy B, witaminę A, C, D, E oraz K. Dodatkowo będą to białka, kwasy foliowy, ryboflawina, niacyna, cynk i potas. Jedynym zauważalnym mankamentem tych badań był fakt, iż pod uwagę nie wzięto polifenoli i flawonoidów. Substancje te jednak są trudne do zweryfikowania. 

Na podium…

beetroot-909659_1280

Rukiew wodna – najzdrowsza roślina świata. Badanie pokazały, że jej regularne spożywanie korzystnie wpływa na stan naszej skóry. Zmarszczki zostają spłycone a ogólny stan skóry ulega znaczącej poprawie. Rukiew usprawnia pracę wątroby, poprawia pracę żołądka i jelit oraz zmniejsza ryzyko nowotworów (dzięki zawartości izotiocyjaniny). Dodatkowo pomocna jest w przypadku wystąpienia awitaminozy. Rukiew zawiera więcej beta-karotenu niż marchewka, a pod względem zawartości potasu przewyższa nawet pomidory. Korzystnie oddziałuje także na strefę psychiczną poprawiając ogólne samopoczucie, działa uspokajająco.

Kapusta pekińska – czy wiesz, że już pół szklanki kapusty pekińskiej pokrywa dzienne zapotrzebowanie na prowitaminę A, która jest tak ważna dla naszego organizmu? Odpowiada bowiem ona nie tylko za stan naszych zębów, kości czy włosów, ale także poprawia stan skóry, oczu i paznokci. Niedobory tej witaminy objawiają się powstawaniem trądziku, problemami z łuszczycą, a nawet mogą prowadzić do łysienia plackowatego. Kapusta pekińska pomaga w walce z chorobami stawów, to cenne źródło mikroelementów, głównie wapnia biorącego udział w rozwoju kości, a także cynku wzmacniającego serca i wpływającego na ciśnienie krwi i żelaza walczącego z anemią.

Boćwina oraz burak ćwikłowy – liście buraka pod odcięciu łodyg stanowią doskonały dodatek do sałatek na surowo. Burak działa przede wszystkim przeciwnowotworowo, podnosi poziom cukru we krwi oraz obniża cholesterolu. Dodatkowo wzmacnia odporność ponieważ stanowi bogactwo witaminy C, zawiera także wapń, magnez oraz sód. Znacząco poprawia jakość czerwonych krwinek dlatego polecany jest przy niedokrwistości.  Szczególnie polecam Wam sok ze świeżego buraka.

A tuż za podium…

green-422995_1280

Szpinak – tak bardzo nielubiany szczególnie przez dzieci. Szpinak chroni przed miażdżyca i obniża ciśnienie krwi dzięki zawartości beta-karotenu, witaminy C oraz luteiny. Jako doskonałe źródło magnezu polecany jest osobom zmagającym się z silnym stresem. Pierwiastek ten zapobiega także bólom głowy.

Cykoria – nie tylko ceniona jest za niską kaloryczność, ale i za swojej właściwości. To bogactwo witamin z grupy B, witaminy C oraz składników mineralnych takich jak sód, magnez, mangan, żelazo czy miedź.  Dzięki zawartości laktucyny zwiększa ilość wytwarzanej żółci, zmniejsza wchłanianie tłuszczów oraz usprawnia funkcjonowanie nerek. Cykoria znacząco poprawia wygląd naszej skóry, oczyszcza z toksyn oraz przyspiesza metabolizm.

Sałata masłowa – idealna dla zdrowia i urody. Dzięki zawartości chlorofilu wykazuje działanie bakteriobójcze, przyspiesza gojenie ran i walkę z infekcjami. Korzystnie wpływa na trawienie oraz odkwasza organizm. To źródło silnych antyoksydantów.

Pietruszka – natka pietruszki ma dwa razy więcej witaminy C niż cytryna! Dodatkowo to bogactwo potasu i żelaza. Korzeń pietruszki wykorzystywany jest podczas leczenia wzdęć oraz reumatyzmu. Oprócz witaminy C to także źródło witamy A oraz soli mineralnych i żelaza pomocnego w walce z anemią. Świeża pietruszka łagodzi bóle miesiączkowe.

Sałata rzymska – zawiera luteinę, której zadaniem jest m.in. ochrona oczu przed zwyrodnieniem plamki żółtej. To także cenne źródło witaminy A, C, witamin z grupy B oraz kwasu foliowego. Pomaga w utrzymaniu prawidłowej pracy serca oraz całego układu krążenia. Chroni przed alergiami oraz astmą, polecana przy chorobach nerek oraz tarczycy.

Kapusta – zarówno surowa, gotowana jak i kiszona. Pomaga leczyć choroby stawów, wszelkie guzy, zapobiega anemii oraz podnosi odporność organizmu. Doceniana również w kosmetyce ze względu na fakt, że poprawia kondycję włosa, dodaje im blasku, zapewnia piękną skórę i paznokcie.

Rzepa czarna – ceniona szczególnie w kosmetyce przede wszystkim jako dodatek do szamponów i odżywek. Korzystnie wpływa na kondycję włosa, wzmacnia je. Dodatkowo rzepa rozjaśnia cerę. Wciąż niedocenione jest jej korzystne oddziaływanie na wątrobę i odporność organizmu. Rzepa zawiera olejki gorczyczne, które zwiększają ukrwienie skóry oraz pobudzają wydzielanie soków trawiennych i żółci.

Liście gorczycy – działają wzmacniająco i oczyszczająco. Pomagają w trawieniu, zapobiegają niestrawności oraz działają żółciopędnie.

chives-1323580-1279x925

Szczypior – To przede wszystkim cenne źródło witaminy C oraz witaminy z grupy B, karotenu i kwasu foliowego. Zawarte w nim związki siarki korzystnie wypływają na nasze włosy i paznokcie. Dodatkowo pobudzają apetyt i ułatwiają trawienie. Polecany dla dzieci z nadwagą.

Jarmuż – działa przeciwnowotworowo i antybakteryjnie. Sulforatan zapobiega guzom piersi, chroni przed wrzodami żołądka. Więcej o jarmużu możecie przeczytać tutaj.

Liście mleczu – czy wiedziałaś, że mniszek lekarski oczyszcza organizm z toksyn? Dodatkowo dzięki zawartości sporej dawki magnezu działa uspokajająco, wspomaga odchudzanie, reguluje pracę nerek i wątroby, pomaga w walce z niestrawnością. Mniszek lekarski pomaga także w walce z anemią. To sekretny składnik Francuzek w walce o promienną cerę.

Papryka meksykańska – swoją sławę zawdzięcza zawartości kapsaicyny, która ma działanie antynowotworowe, obniżające ciśnienie oraz pomagające obniżyć poziom cholesterolu we krwi. Dobrze znana osobom walczącym z nadmiernymi kilogramami ponieważ pomaga się ich pozbyć stymulując spalanie tłuszczu w organizmie poprzez przyspieszenie metabolizmu i zwiększenie wytwarzania ciepła.

Rukola – już jedna porcja rukoli pozwala na pokrycie dziennego zapotrzebowania na witaminę K. Rukola to także cenne źródło witamin z grupy B oraz witaminy C, minerałów i błonnika. To właśnie dzięki nimi ma właściwości wzmacniające, tonizujące oraz regenerujące komórki organizmu. Dodatkowo działa żółciotwórczo, pomocna w leczeniu nieżytów i wrzodów żołądka, niweluje wzdęcia i zgagę.

Brokuł – podobnie jak inne warzywa z rodziny kapustowatych chroni przez rakiem, wzmacnia narząd wzroku oraz układ nerwowy. Dodatkowo reguluje poziom cukru we krwi i chroni przed anemią. Swoje antyrakowe właściwości zawdzięcza obecności sulorafanu, czyli silnego przeciwutleniacza blokującego powstawanie mutacji DNA. Aby zachować właściwości antyrakowe brokuła należy blanszować go w temperaturze 76 stopni.

Dynia – zawiera beta-karoten opóźniający procesy starzenia. Dynia pomaga w leczeniu nadciśnienia oraz wspomaga odchudzanie. Dodatkowo działa odkwaszająco na organizm, wzmacnia układ odpornościowy. O dyni powinni pamiętać mężczyźni starający się o dziecko ponieważ zwiększa ona płodność dzięki zawartości męskiego pierwiastka – cynku.

vegetables-1014505_1280

Zaraz za najlepszą dwudziestką znajdują się: brukselka, szalotka, kalarepa, kalafior, kabaczek, marchew, pomidor, sałata lodowa, chrzan, brukiew, rzepa, por oraz bataty.

A Wy jakie warzywa najczęściej wybieracie? Które Waszym zdaniem ma najlepsze właściwości?

Facebook
Google+
http://piekno-z-natury.pl/wp/najzdrowsze-warzywa-swiata/
INSTAGRAM

69 thoughts on “Najzdrowsze warzywa świata

    • Dziękuję bardzo. A takie własne pomidorki z krzaczka uwielbiam. Zawsze na taką przyjemność mogłam liczyć odwiedzając dziadka. W tym roku postanowiłam jednak wyhodować swoja, na parapecie lub balkonie. Zobaczymy jak mi ten eksperyment wyjdzie :)

    • Sok z buraków uwielbiam. Takiej wersji jak Twoja jednak nigdy nie próbowałam. Muszę koniecznie go przygotować bo brzmi to jak dobra bomba witaminowa :)

    • Oj tak, soki to idealne rozwiązanie jeśli nasza dieta uboga jest w warzywa i owoce. Proste i szybka forma dostarczenia odpowiedniej dawki witamin i minerałów, a do tego jaka smaczna :)

    • Cieszę się, że informacje się przydały :) Chyba musimy w końcu bardziej docenić kapustę pekińską nie tylko za walory smakowe, ale i lecznicze :)

    • Rukiew to roślina z rodziny kapustowatych. Tak najprościej mówiąc coś pomiędzy kapustą a sałatą. Chyba coraz bardziej popularna bo zdarzyło mi się na nią trafić nawet w większych marketach, świetny dodatek do zielonych sałatek.

    • Dziękuję :* ja za ziemniakami akurat jakoś mocno nie przepadam, ale oczywiście jem. Zdecydowanie bardziej uwielbiam cukinię, taką grillowaną lub gotowaną na parze :)

    • O proszę. Ja jakoś do rzepy niestety nie mogę się przekonać. Do tej pory wykorzystuję tylko jej kosmetyczne walory, ale mam nadzieję, że z czasem i do kuchni z jej udziałem się przekonam :)

    • Dziękuję bardzo i cieszę się, że informacje się przydały :) Faktycznie wiele z tych warzyw wciąż nie jest u nas tak popularnych, ale myślę, że świadomość konsumentów wciąż rośnie i otwieramy się na nowości :)

    • Dokładnie tak i to głównie przez wzgląd na kryteria tych badań dlatego o naszych wspaniałych pomidorkach nie można zapominać, a rukiew osobiście bardzo lubię i polecam :)

    • To u mnie jest wręcz odwrotnie, ale może jeszcze kiedyś przekonasz się do tych warzyw i je polubisz :) Najważniejsze żeby w naszej diecie w ogóle były jakieś warzywa w jak największej ilości (oczywiście bez popadania w skrajności z tą ilością :D).

    • Zdecydowanie się z Tobą zgadzam. Czasami do potraw nie potrzeba dodatkowych przypraw gdy pobawimy się różnymi zestawieniami warzywnych smaków :)

    • To świetnie, że jesteś taką miłośniczką warzyw. Mam nadzieję, że tą miłością do nich udaje Ci się zarażać wszystkich dookoła :)

    • Taka niepozorna ta kapusta, a tak potrafi zaskoczyć bogactwem swych składników mineralnych i sporej dawki witaminy A :)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *