Modne diety – czy ich efekty są bezsporne?

IMG_3514

W poszukiwaniu drogi do osiągnięcia wymarzonej sylwetki najczęściej przestajemy racjonalnie myśleć. Oczekujemy szybkiego efektu kosztem niskiego nakładu sił i wyrzeczeń. Media nieustannie zarzucają nas kolejnymi propozycjami cudownych diet dających szybkie rezultaty. Najczęściej jednak szybka utrata wagi odbywa się kosztem naszego zdrowia, a efekty jakie osiągniemy najczęściej nie są zadowalające, a jeśli nawet uda nam się osiągnąć zamierzone rezultaty – tak szybko jak je zgubiliśmy tak szybko one wracają. Większość diet bowiem nie zapewnia tego co najważniejsze – trwały zmian sposobu odżywiania, które wprowadzimy na zawsze do naszych codziennych nawyków. Najczęściej kończy się to na kilku tygodniach restrykcyjnych diet, często opartych na jednorodnych składnikach odżywczych nie zapewniających niezbędnych składników do prawidłowego funkcjonowania organizmu. W efekcie doprowadzają do wyniszczenia organizmu, odwodnienia i pogorszenia wyglądu skóry, włosów i paznokci. W dzisiejszym poście chciałbym Wam przedstawić zestawienie modnych diet zapewniających szybkie efekty, ale czy bez poważnych konsekwencji?

DIETA ATKINSA

Dieta opierająca się na założeniu, że to cukry są naszym wrogiem numer jeden. Celem diety jest więc ograniczenie spożycia węglowodanów. Oparta jest na założeniu spożywania głównie białek i tłuszczów. Dieta zakazuje również połączenia tłuszczów i węglowodanów z białkami. Na diecie nie należy spożywać białej mąki, ryżu, pieczywa. Wyeliminowane zostają warzywa i owoce o wysokim poziomie węglowodanów. Pozwolić sobie można na spożycie takich owoców jak: truskawki, maliny, sałata, szpinak, pietruszka i szparagi. Dieta składa się z trzech etapów, a każdy z nich trwa dwa tygodnie. A każdy z tych etapów określa ilość spożywanych węglowodanów. Dieta obejmuje pięć posiłków, w tym trzy większe posiłki i dwie przekąski. Dieta pozwala na zgubienie 2 kilogramów tygodniowo.

Dieta zmusza do ograniczenia spożywania produktów zbożowych i niektórych owoców. Odradzam stosowania tej diety ze względu na małą ilość spożywanych węglowodanów co powoduje zwolnienie procesu spalania tłuszczów. Dieta uboga jest w witaminy, prowadzi do niedoboru magnezu i sodu. I chociaż dieta zakłada, że trzeci etap jest etapem na całe życie to nie powinno się go stosować dłużej niż przez 1 rok.

DIETA DIAMONDÓW

Dieta oparta na spożywaniu warzyw i owoców. Jedynym owocem jakie należy wyłączyć z diety są banany. Pierwszy posiłek należy spożyć około godziny 12. 60% składników tej diety to węglowodany, 30% to białka. Tłuszcze to tylko 10% wartości całego jadłospisu. Kolejnym założeniem diety jest zakaz łączenia białka z węglowodanami. Przed pierwszym posiłkiem należy wypić szklankę soku wyciskanego ze świeżych owoców. Dużym plusem diety, jednym z niewielu plusów jest konieczność wypicia 2 litrów wody. Zaletą diety jest również zakaz spożywania posiłków wieczorami. Dieta gwarantuje utratę do 9 kg miesięcznie.

Niestety ogromnym minusem diety jest zbyt mała ilość spożywanych tłuszczów. Jego ilość nie powinna spadać poniżej 20% nawet w najbardziej restrykcyjnych dietach. Dodatkowo dieta prowadzi do szybkiej utraty wapnia, niedoboru białka, cynku i żelaza. Późne spożycie pierwszego posiłku powoduje poranne osłabienie, które może szybko zniechęcić do wytrwania na diecie. Szybki spadek wagi powoduje najczęściej efekt jojo. Dieta tylko dla osób zdrowych, ale nie należy jej stosować zbyt długo.

DIETA DOKTORA HAYA

Dieta znana najczęściej pod nazwą diety niełączenia produktów. Niełączenie produktów odnosi się do niełączenia białek z węglowodanami, a minimalny czas miedzy posiłkami białkowymi i węglowodanowymi powinien wynosić minimalnie 4 godziny. Na diecie spożywa się pięć posiłków dziennie o wartości energetycznej nie większej niż 1000 kalorii. Głównym składnikiem diety są owoce i warzywa. Odrzucone są cukry, sól, produkty typu fast-food, potrawy smażone, alkohol, słodycze i białe pieczywo. Efektem diety jest zrzucenie 7 kg w ciągu zaledwie 3 tygodni.

Wbrew założeniu, ze przyczyną utraty wagi jest niełączenie węglowodanów i białek to tak naprawdę nie ma to naukowego potwierdzenia i przypuszcza się, że raczej wagę tracimy dzięki niskiej kaloryczności jadłospisu. Dodatkowym minusem diety jest trudność jej stosowania. Dieta nie uczy zmiany złych nawyków żywieniowych a efekty osiągnięte w tak szybkim tempie mogą skutkować efektem jojo.

DIETA KWAŚNIEWSKIEGO

Podczas diety eliminuje się cukry proste i złożone. Cukru nie należy spożywać pod żadną postacią. Nie można spożywać warzyw i owoców, w szczególności roślin strączkowych. W diecie nie może pojawić się także żywność z zawartością mąki oraz soli. Dieta opiera się na spożywaniu takich produktów jak: jajka, majonez, śmietana, sery, tłuste mięsa, tłuste ryby, wywary, masło, smalec, pasztety, tłuste wędliny. Maksymalnie w ciągu dnia można dostarczyć 50 gram węglowodanów. Zaleca się spożywanie 3 posiłków dziennie. Autor diety zapewnia zrzucenie 6 kg w ciągu miesiąca.

Dieta oparta na spożywaniu mięsa i tłuszczów zwierzęcych powoduje bardzo szybkie zakwaszenie organizmu. Efektem stosowania diety będzie również wzrostu poziomu złego cholesterolu we krwi. Sprzyja więc rozwoju miażdżycy. Dieta Kwaśniewskiego nie dostarcza wszystkich niezbędnych składników mineralnych zawartych między innymi w owocach, a niska zawartość błonnika sprzyja zaparciom i chroni przed nowotworami. Ponad to 3 posiłki dziennie to zdecydowanie za mało dla prawidłowego funkcjonowania.

DIETA DUKANA

Dieta oparta na produktach białkowych. Ogranicza się spożywanie produktów z dużą zawartością cukrów. W pierwszej fazie diety spożywa się czyste białko np. w postaci chudego drobiu czy ryb, a także białek jajek. W kolejnych fazach wprowadza się warzywa i owoce. W końcowej fazie spożywa się wszystkie produkty i tylko raz w tygodniu same białka.

Spożywanie samych białek prowadzi do zakwaszenia organizmu oraz niedoboru składników mineralnych. Efektem spożywania dużej ilości białka jest znaczne obciążenie nerek i wątroby. Zbyt duża podaż białka w porównaniu do innych składników może prowadzić do odwodnienia organizmu oraz niedoboru witaminy B i magnezu. I choć opinie na temat tej diety są najczęściej skrajne zdecydowanie odradzam jej stosowania.

DIETA RAW

Czyli surowa dieta, opierająca się na spożywaniu produktów nieprzetworzonych, surowych. Opiera się na założeniu, że obróbka termiczna niszczy enzymy wspomagające trawienie. Przetwarzanie zmniejsza poziom soli mineralnych i witamin. Dozwolone jest spożywanie owoców, warzyw, orzechów, ziaren i pestek, a także roślin strączkowych i kiełków. Należy unikać alkoholu, kofeiny i cukru. Można spożywać produkty suszone. Z jednej strony enzymy roślinne zawarte w surowych pokarmach są rozkładane przez soki żołądkowe. Gotowanie niszczy niektóre właściwości odżywcze np. witaminę C, ale jak wspomniałam przy wpisie o pomidorach ich obróbka termiczna zwiększa przyswajanie likopenu. Wysoka temperatura niszczy bakterie i toksyny przyczyniające się do powstawania chorób układu pokarmowego.

Ogromnym plusem diety jest duża zawartość witamin, soli mineralnych i błonnika. Niska zawartość tłuszczów nasyconych i trans oraz cukru. Dieta prowadzi do obniżenia masy ciała. Dowiedziono, że  łagodzi objawy reumatoidalnego zapalenia stawów, poprawia funkcjonowanie układu odpornościowego, zmniejsza ryzyko choroby wieńcowej. Pozytywnie wpływa też na nasze samopoczucie i poziom energii. Przeciw stosowania diety przemawia fakt, że może powodować choroby układu pokarmowego wywołanych przez bakterie i toksyny z niepasteryzowanej żywności. Zmniejszeniu ulega masa kostna, a przebywając na tej diecie mamy ciągle uczucie głodu. Wciąż jednak pojawia się dużo mylnych informacji na temat tej diety. Z całą pewnością niezalecana jest dla dzieci ponieważ nie dostarcza do organizmu białka.

DIETA KOPENHASKA

Dieta trwa 13 dni i zapewnia, że po jej zakończeniu trwałej poprawie ulega szybkość przemiany materii. W ciągu dwóch tygodni traci się miedzy 7 a 20 kg. Opiera się na spożywaniu chudego mięsa i jest bardzo mało urozmaicona. Podczas diety nie należy spożywać oprócz produktów zbożowych alkoholu i słodyczy. Opiera się na trzech posiłkach dziennie. Jadłospis oparty na spożyciu 500-600 kalorii. Nie można jej częściej stosować niż raz na dwa lata!

Jestem zdecydowaną przeciwniczką stosowania tej diety. Wbrew obietnicą w efekcie stosowania diety przemiana materii ulega spowolnieniu. Jest bardzo restrykcyjna, podczas jej stosowania jesteśmy głodni, osłabieni, bardzo często występuje odwodnienie organizmu mimo zalecanego spożycia 2 litrów wody dziennie oraz powoduje niedobór składników odżywczych. Podobnie jak poprzednia dieta nie uczy poprawnych nawyków żywieniowych i najczęściej kończy się efektem jojo.

IMG_3558

A czy Ty masz jakieś doświadczenia ze stosowanie powyższych diet? Może stosowałaś inną z modnych diet? Jeśli masz ochotę podziel się z nami swoimi doświadczeniami i efektami po stosowaniu różnego typu diet.

Facebook
Google+
http://piekno-z-natury.pl/wp/modne-diety-czy-ich-efekty-sa-bezsporne/
INSTAGRAM

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *