Moc nasion chia

IMG_3210

Popularność nasion chia wzrosła w ostatnich latach i dziś nasiona te na stałe zagościły w dietach osób ceniących sobie świadome, zdrowe odżywianie. Nasiona chia czyli nasiona szałwii hiszpańskiej swoją popularność zyskały dzięki bogactwu wartości odżywczych i zdrowotnych. Wiele źródeł uznaje nasiona chia za superfoods. Czy rzeczywiście ich działanie jest tak korzystne dla naszego zdrowia? Czy każdy powinien na stałe włączyć je do swoje diety? A może nasiona chia to tylko chwilowa kulinarna moda?

Nasiona chia a kwasy tłuszczowe omega- 3

Bardzo dużo mówi się o tym, że nasiona chia zawierają wiele nienasyconych kwasów tłuszczowych – około 34% w tym, aż 60% kwasów omega -3. Nasiona chia zawierają więcej kwasu ALA niż siemię lniane dotychczas uważane za jego największe źródło! Jak podają źródła kwas alfa- linolenowy zmniejsza ryzyko zachorowania na raka piersi. Jego spożycie powinni jednak nieznacznie ograniczyć mężczyźni gdyż może przyczynić się do rozwoju raka prostaty.

Kwasy omega – 3 wspomagają pracę mózgu. Lepsza praca komórek mózgowych przyczynia się do poprawy pamięci, lepszej koncentracji i szybszego kojarzenia. Działa także uspokajająco. Nasiona te powinny więc znaleźć się w diecie uczniów. Kwasy te wpływają również na poprawę naszego nastroju stanowiąc tym samym środek pomocniczy w leczeniu depresji i wahań nastroju. Dodatkowo polepszają funkcjonowanie narządu wzroku. Kwasy omega-3 na stałe powinny zagościć także w diecie przyszłych mam. Poprawiają nie tylko zdrowie ciężarnej, ale pozytywnie wpływają także na rozwój płodu.

Nasiona chia w połączeniu ze zdrową dietą obniżają poziom złego cholesterolu, natomiast podwyższają poziom dobrego cholesterolu obniżając tym samym ryzyko zawału serca.

Nie należy jednak ślepo wierzyć w fakt, że nasiona chia są w stanie zapewnić nam tyle korzyści płynących ze spożywania kwasów omega-3. Niektóre dane na temat nasion chia podają, że zawierają one więcej kwasów omega-3 niż łosoś. Jest to prawda, ale pamiętać należy, że dużo korzystniejszy wpływ na nasze zdrowie mają kwasy omega- 3 pochodzące z mięsnych źródeł niż te roślinnego pochodzenia. Kwas ALA zawarty w chia jest bowiem nieaktywną formą i musi on zostać przekształcony na formy aktywne (EPA oraz DHA). Nieaktywna forma ALA nie jest wykorzystywana przez organizm. Ludzki organizm niestety nieefektywnie przetwarza formę nieaktywną na aktywne EPA i DHA. O ile mielone nasiona zawierają niewielkie ilości EPA tak DHA nie dostarczają w ogóle.

Składniki mineralne w nasionach chia

Nasiona chia stanowią bogactwo wapnia (6 razy więcej niż mleko), żelaza, magnezu, fosforu, potasu, cynku i manganu. Zawierają także witaminy z grupy B oraz E.

Chia są doskonałym źródłem minerałów wzmacniających kości. Korzystniej wpływają także na mięśnie.

Nasiona chia są źródłem energii. Zaleca się ich spożycie osobom uprawiającym sport. Ich działanie porównuje się z działaniem napoi izotonicznych.

Nasiona chia w walce ze zbędnymi kilogramami

Nasiona chia są cennym źródłem pełnowartościowego białka. Białko zawarte w nasionach chia jest bardzo łatwo przyswajalne przez nasz organizm. Co wyróżnia te nasiona na tle innych roślin.  Wysoka zawartość białka (około 20%) a przy tym błonnika powoduje, że nasiona chia wspomagają odchudzanie. Białko zmniejsza łaknienie, a błonnik dodatkowo daje uczucie sytości na długi czas. Badania naukowców nie potwierdziły jednak wpływu nasion chia na utratę masy ciała. W walce z nadmiarem kilogramów samo włączenie chia nie wystarczy. Tutaj potrzebne są radykalne metody walki ze zbędnymi kilogramami, a także aktywność. Mimo tego warto włączyć chia do diety ze względu na jej walory odżywcze.

30 gram nasion chia zawiera 13 gram węglowodanów. Większość z tych węglowodanów stanowi błonnik. Nasiona chia są najlepszym źródłem błonnika ze wszystkich składników pokarmowych! W 100 gramach nasion jest go aż 34,4 gram. Błonnik ułatwiaj trawienie, wspomagają pracę wątroby i jelit. To właśnie ogromna zawartość błonnika powoduje, że nasiona chia dodane do wody lub jogurtu dają nam żelową konsystencję ponieważ nasiona chia absorbują do 12 razy więcej wody niż same ważą.

Nasiona chia spowalniają wchłanianie cukrów oraz regulować jego poziom we krwi. Polecane są osobom chorującym na cukrzycę typu 2. Tworząc w żołądku barierę dla enzymów trawiennych węglowodany spowalnia przemianę węglowodanów złożonych w węglowodany proste. Zapewnia powolne dostarczanie glukozy.

Chia –  źródło wiecznej młodości

Przeciwutleniacze zawarte w nasionach zwalczają wytwarzanie wolnych rodników. Zapobiegają tym samym starzeniu się organizmu oraz rozwojowi nowotworów. Antyoksydanty zawarte w nasionach obniżają ryzyko rozwoju nowotworów, oczyszczają organizm z toksyn. Poprawiają także kondycję włosów, paznokci i skóry.

Jak włączyć chia do codziennej diety?

IMG_3178

Włączenie nasion chia do diety jest zadaniem bardzo prostym.  Jak podaje jeden z producentów nasion chia można je włączyć do rozmaitych dań. Nasiona stanowią doskonały dodatek do soków, koktajli, smoothie, sałatek, owsianki, jogurtów, twarożku, omletów, sosów, dodatek do ryżu, ziemniaków, dodatek do pieczenia, do zup.  Nie muszą być wcześniej mielone.IMG_3230

Zalecane dzienne spożycie nasion chia to 15 gram.

100 gram zawiera 486 kcal.

 

Ja najczęściej używam nasiona chia jako dodatku do porannej owsianki lub przygotowuje z nich owocowy pudding według poniższego przepisu.

Składniki:

  • 100 ml mleka (roślinnego lub krowiego)
  • 2 łyżki nasion chia
  • pół łyżeczki miodu
  • garść ulubionych owoców

Nasiona należy wymieszać z mlekiem i odstawić na 15 minut, aż napęcznieją. W międzyczasie warto je kilka razy przemieszać łyżeczką aby nie powstały grudki. Gdy pudding zgęstnieje dodajemy pół łyżeczki miodu, wymieszać a na wierzch wyłożyć ulubione owoce.

Taki pudding możemy również przygotować wieczorem i przechować w lodówce. Rano dodać tylko owoce i mamy gotowe szybkie, pożywne śniadanie dające uczucie sytości na długi czas.

IMG_3392

A już w przyszłym tygodniu wykorzystam nasiona chia do przygotowania balsamu do ciała. Jako dodatek kosmetyczny sprawdzą się one świetnie przede wszystkim ze względów na zdolność zatrzymywania wody, a także dzięki zawartości witamin E i przeciwutleniaczy zapobiegających starzeniu oraz infekcjom skórnym. Ale o tym w kolejnym poście. Zapraszam.

Facebook
Google+
http://piekno-z-natury.pl/wp/moc-nasion-chia/
INSTAGRAM

One thought on “Moc nasion chia

  1. Olejek z nasion chia – nasz urodowy bohater, dzieki dobrej rownowadze kwasow tluszczowych omega-3 dla optymalnego odzywienia skory jest dobrym wyborem dla skory klopotliwej – czyli wrazliwej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *