Jak zacząć biegać?

running-573762_1280

W przeszłości kiedy jeszcze aktywny i zdrowy styl życia był mi obcy nie rozumiałam fenomenu biegania. Bliżej było mi do Francuzek, wśród których znakomita większość nie rozumie ideału chodzenia na siłownię, dojeżdżania, przebierania się żeby się wypocić. Ćwiczenia na siłowni to dla nich „ciężka, pobawiona radości harówka” (M. Guiliano). Nie jest to jednak tak, że nie lubią aktywności fizycznej. W końcu nie wszystkie w genach mają przekazaną zgrabną figurę. Sekret Francuzek tkwi w tym, że wykorzystują w ciągu dnia okazję do wysiłku fizycznego. Jeśli jest taka możliwość chodzą piechotą, jeżdżą rowerem, zakupy robią w małych sklepikach kilka razy w tygodniu i same noszą torby z zakupami.

Początkowo ja także korzystałam z takich francuskich sposobów na zwiększenie aktywności fizycznej. Z czasem jednak gdy mój tryb życia sprowadzał się do wielu godzin spędzonych w salach wykładowych, nauki i pracy przy biurko lub w łóżku zauważyłam, że moje ciało nie jest już takie perfekcyjne, a dodatkowe kilogramy zaczęły być widoczne szczególnie w okolicach brzucha, bioder i ud. Poczytałam trochę o metodach walki z tymi defektami i tak się zaczęło. Postawiłam na bieganie!

runner-557580_1920

Jakie korzyści przynosi bieganie?

– zapewnia zdrowie – obniża ciśnienie tętnicze, spada poziom cholesterolu, wzmacnia się układ ruchu, kości, stawy, powiększeniu ulega pojemność życiowa płuc, w zapomnienie odchodzą zadyszki pojawiające się wcześniej po wejściu na 3 piętro; bieganie niezależnie od pogody wzmacnia odporność organizmu dzięki hartowaniu go i zwiększaniu tolerancji na zmiany temperatury i ciśnienia; wzmocnienie układu krwionośnego dzięki temu poprawia się także wygląd naszej skóry;

– redukcja masy ciała. Udowodniono, że bieganie ze wszystkich treningów aerobowych pozwala na spalenie największej ilości kalorii! Dodatkowo na podkreślenie zasługuje fakt, że kalorie spalane są jeszcze po zakończeniu treningu. Przez 1 godzinę biegu możemy spalić nawet do 1000 kalorii;

– w trakcie biegania angażowane są wszystkie grupy mięśni. Pracują oczywiście mięśnie nóg, ale także mięśnie ramion, pleców i brzucha. Oczywiście nie ma się co oszukiwać – samo bieganie nie wystarczy aby mieć idealnie wyrzeźbiony płaski brzuch. W trakcie biegów spalimy tłuszcz z okolic brzucha, ale dla idealnej rzeźby konieczne będą jeszcze dodatkowe ćwiczenia siłowe, wzmacniające;

– biegi odprężają, redukują negatywne skutki stresu;

– podczas biegania wydzielają się endorfiny – hormony szczęścia dlatego po treningu jesteśmy naładowani pozytywną energią, mamy więcej chęci do działania i pokonywania życiowych trudności;

– pozwala na przekraczanie granic – ile razy w życiu powiedziałaś, że bieganie nie jest dla Ciebie? Myślisz, że nie przebiegniesz 5 km? Mylisz się! A gdy przebiegniesz pierwsze 5 km już żadne wyzwanie nie będzie dla Ciebie ograniczeniem;

girl-691162_1280

Jak stopniowo wprowadzić bieganie do swojego życia tak by szybko się nie zniechęcić?

– zacznij od szybkiego marszu lub marszobiegu jeśli Twoja kondycja nie jest w bardzo złym stanie;

– czas treningu nie powinien być niższy niż 30-45 minut, ale pamiętaj, że na pierwszym treningu nie powinnaś tyle przebiec, nawet jeśli czujesz się na siłach. Możesz przeciążyć mięśnie i stawy. Bieg przeplataj energicznym marszem. Na początku zacznij od 1 minuty spokojnego biegu oraz 2 minut szybkiego marszu tuż po biegu. Stopniowo będziesz zwiększać bieg i eliminować marsz;

– pamiętaj o regularności. Nie wyrobisz formy jeśli nie będziesz systematyczna/y. Na początku jednak po pierwszych treningach rób przynajmniej dzień przerwy dając tym samym mięśniom czas na regenerację. Idealnie byłoby abyś marszobiegi wykonywała 3-4 razy w tygodniu;

– nie zaczynaj od zakupu nowych, profesjonalnych butów i stroju. Może okazać się, że będą to pieniądze wyrzucone w błoto, a nie każdy może sobie na to pozwolić. Profesjonalne buty do biegów kup po miesiącu kiedy przekonasz się, że naprawdę chcesz wprowadzić bieg na stałe do swoich treningów. Na początek zwykłe, sportowe buty oraz wygodny strój wystarczą. Wygląd nie jest tu najważniejszy, liczy się komfort i nieskrepowane ruchy.

fitness-studio-331568_1280

Swoje treningi rozpocznij od rozgrzewki. Rozgrzej wszystkie stawy zaczynając od szyi, ramion, nadgarstków, bioder, stawów kolanowych i skokowych. Niech Twoja rozgrzewka nie będzie krótsza niż 5 minut. Możesz skorzystać z przykładowych filmów instruktażowych dostępnych w Internecie.

Swój cel możesz osiągnąć metodą małych kroków. Poniżej przedstawiam Ci harmonogram, który pomoże Ci w ciągu ośmiu tygodni poprawić Twoją kondycję na tyle, że w spokojnym tempie przebiegniesz 5 km! Będzie to Twój pierwszy sukces, nad którym będziesz mogła dalej pracować poprawiając podczas każdego kolejnego treningu swój czas bądź tempo biegu.

harmonogram

Po treningu nie zapomnij o rozciąganiu. To również zapobiegnie powstawaniu kontuzji. Również w tym wypadku pomocne będą filmy instruktażowe dostępne w Internecie. Możesz też wykonać skłony do środka, do każdej z nóg, skłony z pogłębieniem, poprzeciągaj się, stań na jednej nodze, piętę przyciągnij do pośladków. Rozciągaj się przez minimum 5 minut.

Czy Ty widzisz inne korzyści z biegania? Czy chciałabyś podjąć próbę pokonania swoich granic? A może już biegasz i chcesz podzielić się z nami swoimi doświadczeniami? Koniecznie podziel się nimi z nami.

Facebook
Google+
http://piekno-z-natury.pl/wp/jak-zaczac-biegac/
INSTAGRAM

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *