Jak walczyć z bezsennością?

 

woman-506120_1920

Według badań 68% Polek miewa problemy ze spaniem (Women’s Health). Przyczyny tego problemu mogą mieć rozmaite podłoże. Bardzo często są to problemy trawienne lub też mają podłoże psychologiczne. Gonitwa myśli, która nas dopada po przyłożeniu głowy do poduszki może doprowadzić do frustracji, a tym samym potęguje jeszcze bardziej usilne starania by zasnąć. Wciąż więc szukamy metody jak sobie poradzić z tym problemem. Co więc zrobić aby od samego rana tryskać energią? 

Regularność i jeszcze raz regularność

Nie ważne czy kładziesz się spać bardzo późno czy wcześnie, najważniejsze żeby robić to regularnie. Nieustanne zmiany pory chodzenia spać są bardzo męczące dla naszego organizmu, rozregulowują nasz rytm dobowy i w efekcie ciężko jest nam zasnąć gdy położymy się spać. Oczywiście dla prawidłowej regeneracji organizmu lepiej chodzić spać wcześniej niż zarywać noce do późna i jeśli praktykujesz nocny tryb życia zacznij powoli odzwyczajać od tego swój organizm.

Nadrabianie niedoboru snu w ciągu tygodnia długim spanie w weekend nie nadrobi spustoszenia jakie sieje w naszym organizmie zarywanie nocy w tygodniu. Dodatkowo bardzo szybko rozreguluje nasz rytm dobowy.

Jak radzić sobie z bezsennością?

mug-219844_1280

  • Przede wszystkim zadbaj o ograniczenie aktywności po godzinie 18. Po tej godzinie nie spożywaj także ciężkostrawnych potraw. Zjedz lekką kolację. Unikaj kawy i alkoholu. Najlepiej abyś po te napoje nie sięgała już po godzinie 15;
  • Przed snem możesz wypić zioła pomagające w zasypianiu. Dobrze w tej roli sprawdzi się napar z rumianku, lipy i melisy. Po pół łyżeczki ziół zaleje gorącą wodą i pozostaw na 10 minut pod przykryciem aby się zaparzyły;
  • zrezygnuj z poobiedniej drzemki;
  • ogranicz wieczorną aktywność fizyczną, która wpływają pobudzająco. Zdecydowanie lepiej wybrać się na poranny jogging, który nada nam energii i pozytywnych emocji na cały dzień, a wieczorem sprawi, że spokojnie zaśniemy;
  • na kolacje wybieraj posiłki lekkostrawne, unikaj tłuszczu i ciężkich potraw. Nie kładź się spać od razu po posiłku;
  • jedz dużo białek roślinnych i roślin strączkowych;
  • jedz produkty bogate w tryptofan: indyk, kurczak, ryby, pełnoziarniste zboża, banany, daktyle;
  • ogranicz wieczorne oglądanie telewizji, siedzenia do późna przy komputerze. Pół godziny przed snem zrezygnuj z tej aktywności. Postaraj się wyciszyć. Jeśli lubisz możesz także pomedytować;

Sypialnia sprzyjająca zasypianiu

pillows-890559_1920

Aby pozbyć się problemów z zasypianiem powinnaś także odpowiednio zadbać o swoją sypialnie. Oto kilka porad, które mogą okazać się przydatne:

  •  porządnie wywietrz sypialnie. Najlepiej rób to zaraz po przebudzeniu i tuż przed snem. Pamiętaj również o przeznaczeniu sypialni i łóżka. Ma ona służyć tylko do spania i spędzanie całego dnia w łóżku, oglądanie tam filmów, czytanie książek itp. nie pomaga w wysyłaniu czytelnego sygnału do naszego mózgu kiedy przyłożymy głowę do poduszki – czas spać. Takie przyjemności jak oglądanie TV czy czytanie najlepiej przenieść do salonu i rozkoszować się nimi w wygodnym fotelu czy na kanapie;
  • łatwiej jest zasnąć kiedy w sypialni jest ciemno. Rolety lub zasłonki mogą ograniczyć wpadanie światła z zewnątrz;
  • pamiętaj o istotnej roli jaką odgrywa pościel. Przyjemna w dotyku, przyjazna dla skóry, najlepiej gładka i zawsze czysta. Istotna jest również poduszka odpowiednia do pozycji w jakiej śpimy, jak najbardziej dostosowana do naszych fizjologicznych kształtów (wygięcia kręgosłupa w trakcie snu).
  • Warto zainwestować w porządny materac dostosowany do wagi ciała, niebyt twardy i niezbyt miękki. Kręgosłup w trakcie spania powinien tworzyć linię prostą podczas spania na boku;

Aromaterapia w walce z bezsennością

lavender-products-616444_1920

Przed snem przygotuj kąpiel z solą Epsom i lawendowym olejkiem eterycznym. Wymieszaj dowolną ilość soli (tyle ile zwykle używasz do kąpieli) z olejkiem i w takiej postaci dodaj do ciepłej, ale nie gorącej kąpieli. Możesz również zapalić w sypialni świeczki o zapachu lawendy.

Pomocne jest także wewnętrzne spożycie olejków eterycznych. W tej roli sprawdzi się olejek bazyliowy oraz lawendowy. 2 krople olejku lawendowego wymieszaj na łyżce miodu i spożyj dwie godziny przed snem. W przypadku olejku bazyliowego zasada spożywania jest taka sama, ale zażywaj go trzy razy dziennie. Pomaga on złagodzić problemy z zasypianiem związane z problemami trawiennymi.

Konsekwencje nieprzespanych nocy

Nieprzespane noce niekorzystnie odbijają się na naszym wyglądzie. Przede wszystkim są to podkrążone i przekrwione oczy. Skóra jest napięta, przesuszona, szara, szybciej pojawiają się zmarszczki. Nocą bowiem mięsnie twarzy się rozluźniają i dotleniają. Nie jest już sekretem, że skóra najlepiej odpoczywa przed północą.

Mamy problemy z koncentracją, jesteśmy rozdrażnieni, brak nam energii, a nasz nastrój jest najczęściej bardzo kiepski. Przyczynia się do tego między innymi podwyższony poziom hormonu stresu – kortyzolu.

Długotrwały brak snu może mieć poważne konsekwencje. Przyczynia się bowiem do rozwoju wielu chorób. Permanentny brak snu może prowadzić do cukrzycy, chorób serca, otyłości, a długotrwale utrzymująca się nerwowość i kiepski nastrój mogą wywołać depresję.

W przygotowaniu dzisiejszego artykułu pomogła mi książka „Sposób Francuzek na urodę, szczupłą sylwetkę i zdrowie”, A. Ghesquiere, M. de Foucault, Warszawa 2015 oraz wrześniowe wydanie „Women’s Health”.

A czy Ty miewasz problemy z zasypianiem? Jak sobie z nim radzisz? Jeśli masz ochotę podziel się z nami swoimi metodami.

Facebook
Google+
http://piekno-z-natury.pl/wp/jak-walczyc-z-bezsennoscia/
INSTAGRAM

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *