Jak skutecznie przytyć?

przytyć, jak przytyć, wzrost masy ciałaW telewizji, w Internecie, na sloganach reklamowych odnaleźć możemy liczne rady jak skutecznie zrzucić zbędne kilogramy. Producencie rozmaitych specyfików prześcigają się w pomysłach na innowacyjne produkty dzięki którym upragniona waga możliwa jest do osiągnięcia bez zbędnych wysiłków, siłownie i kluby fitness oferują coraz większą ilość zajęć dzięki którym wyrzeźbimy sylwetkę idealną. Ale co z osobami, które muszą zmierzyć się z walką o każdy dodatkowy kilogram? Dlaczego o nich tak rzadko się wspomina? Wydawać by się mogło, że przytycie to nic trudnego, ale prawda jest taka, że bardzo często przybranie na wadze jest dużo trudniejsze niż zrzucenie kilogramów. Dziś chciałabym Wam podpowiedzieć co zrobić aby zyskać dodatkowe kilogramy. I uwierzcie mi, na nic się zda pochłanianie nieograniczonych ilości czekolady i tłuszczów. 

Na wstępie jednak chciałabym wyjaśnić, że niedowaga jest tak samo niebezpieczna dla organizmu jak nadwaga. Przede wszystkim ciągła niedowaga może sygnalizować rozmaite choroby. Może być przyczyną zaburzeń gospodarki hormonalnej lub choroby sercowej. Podczas niedowagi organizm jest najczęściej osłabiony przez co mniej skutecznie broni się przed chorobami, w efekcie jest podatny na takie choroby jak anemia, infekcje wirusowe i bakteryjne, psucie się wzroku oraz problemy dermatologiczne. Oprócz oczywiście niskiej masy ciała objawem niedowagi są częste bóle głowy, senność, zmęczenie oraz problemy trawienne.

Jak przytyć bezpiecznie i zdrowo?

Po pierwsze gdy zmagasz się z niedowagą w pierwszej kolejności powinieneś udać się do lekarza i zrobić wszelkie badania wykluczające ryzyko występowanie choroby np. tarczycy. Jeśli okaże się, że jesteś zdrowy dobrym rozwiązaniem będzie konsultacja dietetyczna, podczas której dietetyk ułoży dla Ciebie jadłospis oraz podpowie, po które produkty powinieneś sięgać. Konieczne będzie zwiększenie wartości energetycznej Twoje diety, ale musi być racjonalnie skomponowane. Twoja dieta powinna dostarczać około 40 kcal na każdy kilogram masy ciała, plus 650 kcal na przytycie, ale kaloryczność posiłków zwiększaj stopniowo, gwałtownie wprowadzone zmiany mogłyby wpłynąć niekorzystnie na Twoje samopoczucie, powodować nudności, biegunki i wymioty. Aby przytyć koniecznym jest sięganie po właściwe ilości produktów w odpowiednich odstępach czasu. Nie jest to tak, że możesz jeść wszystko i bezkarnie. Koniecznym jest spożywanie pięciu posiłków dziennie, ale jeśli już teraz jesz taką ilość, a nadal nie przytyłeś zwiększ ich ilość, tak abyś jadł co dwie/ trzy godziny. Tylko pamiętaj, że zwiększając ilość posiłków musisz jednocześnie zmniejszyć ich porcje. Po posiłku wskazany byłby krótki odpoczynek. Relaks na kanapie lub drzemka po obiedzie jest dla Ciebie jak najbardziej wskazana.

jak przytyć, dieta na wzrost masy ciała

Najważniejszym posiłkiem w ciągu dnia nadal ma być dla Ciebie śniadanie. Zadbaj o to aby było bogate w wysokowartościowe białko. Jego źródło to m.in. mięso drobiowe, ryby, jajka, jogurty, wędliny. Drugim ważnym elementem śniadania (jak i każdego Twojego posiłku) są węglowodany. Wybieraj węglowodany złożone. Ich źródło to kasze, ciemny ryż, makarony razowe oraz pieczywo pełnoziarniste.

Twoja dieta powinna być wysokobiałkowa (po białka możesz sięgać nawet wieczorem, podczas snu będzie budowana z nich masa mięśniowa) i pełna węglowodanów (ogranicz ich spożycie wieczorem ponieważ łatwo przekształcają się w tłuszcz). Nie zapominaj jednak o tłuszczach (w diecie na przytycie zalecane są przede wszystkim tłuszcze roślinne zawarte np. w oliwie z oliwek) oraz owocach i warzywach. Do diety bez obaw możesz włączyć produkty pobudzające apetyt takie jak soki owocowe i warzywne, najlepiej świeżo wyciśnięte. Najlepiej sięgać po nie chwilę przed posiłkiem.

jak przytyć, dieta na przytycie

Do jadłospisu warto włączyć naturalne przekąski takie jak suszone owoce, orzech, pestki dyni, migdały czy ziarna słonecznika. Są pełne składników odżywczych, a przy tym wysokokaloryczne.

Ważne jest zatroszczenie się o odpowiedni poziom witamin w organizmie. Najważniejsze dla Ciebie będą witaminy z grupy B (co nie znaczy oczywiście, że o innych możesz zapomnieć). Witaminy tej grupy odpowiedzialne są za metabolizm węglowodanów, białek i tłuszczy. W dobrze zbilansowanej diecie nie będzie konieczności suplementacji tej witaminy.

Przyprawy poprawiające apetyt to przede wszystkim bazylia, czosnek, estragon, kminek, kolendra, koper, tymianek, majeranek. Włącz je do każdego posiłku przyprawiając nimi swoje posiłki. Sięgaj po napary z mięty i melisy. Ta ostatnia działa uspokajająco i spowalniająco na przemianę materii.

jak zredukować masę ciała

To, że zmagasz się z niedowagą wcale nie daje Ci zielonego światła na spożywanie niezliczonej ilości fast foodów i przetworzonej żywności. Te produkty to bogactwo nasyconych kwasów tłuszczowych, soli i akrylamidów. Na takich produktach nie da się dobrze i zdrowo przytyć. W organizmie od razu zmieniają się w tłuszcz, a przecież przybierając na wadze chcemy jednocześnie dobrze wyglądać prawda?

Wyeliminuj ze swojego życia czynniki niesprzyjające przybieraniu na wadze. Przede wszystkim będzie to stres (o jego eliminację niestety bardzo ciężko), nikotyna oraz kofeina. Wszystkie wymienione działają stymulująco na metabolizm utrudniając Ci przytycie. Jeśli kawa jest dla Ciebie nieodłącznym elementem dnia codziennego zredukuj jej ilość do jednej filiżanki.

Równie ważnym aspektem jak dieta jest aktywność fizyczna. Ćwiczy się nie tylko po to aby spalać kalorie, ale by wyrzeźbić ciało. Przybierając na wadzę bardzo ważne jest abyś regularnie ćwiczyła. Nie chodzi tutaj oczywiście o bardzo intensywne ćwiczenia. Średnia intensywność będzie dla Ciebie odpowiednia. Nie tylko pomoże zbudować masę mięśniową, ale i pobudzi apetyt.

I co bardzo ważne bądź cierpliwy. Tycie jest dużo trudniejsze niż chudnięcie. Nie poddawaj się jeśli od razu nie widzisz rezultatów wprowadzonych zmian. Zwiększ kaloryczność swoich posiłków, ich częstotliwość i wybieraj odpowiednie produkty. Zmniejsz intensywność ćwiczeń. Jeśli mimo starań nie udaje Ci się przytyć nie martw się od razu, że coś jest nie tak. Naszą masę ciała w dużej mierze determinują geny. Jeśli więc w Twojej rodzinie wszyscy zmagają się z niską wagę i Ciebie to prawdopodobnie nie ominie.

A czy Wy kiedykolwiek zmagaliście się z walką o dodatkowe kilogramy? Co Wam wtedy najbardziej pomogło?

Facebook
Google+
http://piekno-z-natury.pl/wp/jak-skutecznie-przytyc/
INSTAGRAM

65 thoughts on “Jak skutecznie przytyć?

    • Jedni chcą się pozbyć dodatkowych kilogramów, inni walczą o każdy kolejny. Informacji dla tej pierwszej grupy jest cała masa, nie mogłam więc pominąć tej drugiej grupy :)

  1. Bardzo ciekawy artykuł i ważny temat, szczególnie dlatego, że wciąż mówi się o dietach odchudzających, a bardzo mało o tych działających w drugą stronę. I słusznie zauważyłaś, że gubić kilogramy gdy mamy ich nadmiar jest dużo prościej niż przybrać na wadze kiedy mamy niedowagę.

    • To prawda. W dzisiejszych czasach nacisk głównie kładzie się na gubienie kilogramów niż na ich zdobywanie. Niestety zarówno niedowaga jak i nadwaga są niebezpieczne dla naszego zdrowia.

  2. Ja osobiście wolałabym zrzucać kilogramy niż je przygarniać, natomiast post jest bardzo trafny, zarówno nadwaga jak i niedowaga mogą być skutkiem jakieś choroby. Mój chłopak bardzo chce przytyć, był u lekarza nic mu nie jest, natomiast co jest ważne że ma ektomorficzny organizm, co oznacza że ma bardzo szybką przemianę materii, a organizm i tak te nakłady energii szybciutko spala:) pokażę mu ten wpis, może rzeczywiście powinien postawić na dodatki tych przypraw co jeszcze bardziej pobudzają apetyt :)

    • Warto próbować tym bardziej, że niska waga Twojego męża nie ma podłoża chorobowego. Aczkolwiek jeśli są to uwarunkowania genetyczne to walka o dodatkowe kilogramy może być bardzo ciężka. Dodatkowe zioła i przyprawy na pewno jednak nie zaszkodzą.

    • Bardzo się cieszę, że udało mi się trafić w Twoje potrzeby :) Mam nadzieję, że moje rady pomogą Ci w zdobyciu tych upragnionych kilogramów.

  3. Jak dosyć długo starałam się o pierwsze dziecko, to postanowiłam wtedy przytyć 2-3 kg, żeby organizm dostał informację, że jest zdrowy, silny, itp itd. :-) Ciężko jednak z tym było, bo stres w pracy uniemożliwiał mi to skutecznie :-)

    • Długotrwały stres niestety strasznie wyniszcza nasz organizm. Jednak właśnie w okresie starania się o dziecko warto dodatkowo wzmocnić swój organizm na ciężki dla niego czas ciąży.

    • Jedynym pocieszeniem może być fakt, że wraz z wiekiem o dodatkowe kilogramy jest już łatwiej ponieważ metabolizm zaczyna zwalniać.

  4. Masz rację, wszędzie jest mnóstwo informacji na temat tego jak schudnąć, jak pozbyć się dodatkowych kilogramów, a są osoby, które po prostu chciałyby w końcu przytyć! Prawda jest taka, że przytyć też trzeba z głową, a nie jeść byle co i byle gdzie :)

    • Dokładnie tak. O zdrowie trzeba się troszczyć zarówno zrzucając kilogramy jak i je zdobywając. Waga budowana na fast foodach to naprawdę nie jest dobry pomysł.

    • Wśród ciągłej walki o utratę kilogramów przez wiele osób, nie można zapominać i o tych, którzy tych kilogramów potrzebują.

  5. U mnie niestety taka jest natura, szybka przemiana materii, dla mnie to jakoś nie jest złe, bo nie mam problemu że zgrubne, ale dużo osób narzeka i mój partner też ze za chuda ;)

    Buziaki ;*

    • Pamiętam jak wiele osób kiedyś narzekało na moją wagę, jaka to ja chuda jestem, jak źle wyglądam. Z czasem dodatkowe kilogramy się pojawiły, ale w tamtym czasie niewiele osób rozumiało, że ja nawet chciałabym przytyć tylko nie wiedziałam jak to zrobić. Najważniejsze, że sama akceptujesz swój wygląd i dobrze czujesz się w swoim ciele.

    • I kolejny dowód jak ważnym posiłkiem jest śniadanie. Dobrze, że o tym wspomniałaś przy okazji tego tematu.

  6. Post bardzo fajny :) Na pewno wiele osób skorzysta, moja koleżanka ma taki problem. Nie raz płakała jak ktoś mówił jej że jest bardzo szczupła :(
    Ja niedowagi nie mam. Chętnie pozbyłabym się kilku centymetrów :)

    • Doskonale znam ten problem i wiem jak w takiej sytuacji może czuć się Twoja koleżanka. Szkoda tylko, że tak niewiele osób rozumie jak ciężkim zadaniem jest zdobycie kilku kilogramów więcej.

    • Tycie to niestety też ogromny problem, który bardzo często jest pomijany bo większość osób twierdzi, że lepiej jest być za chudym niż za grubym.

  7. Kiedyś szukałam czegoś na temat jak przytyć, bo bardzo przeszkadzała mi moja waga, ale nigdzie nie znalazłam tak dobrze napisanego postu jak właśnie tu u Ciebie.:) Chociaż teraz już takich artykułów nie poszukuję to i tak przeczytałam cały z ciekawością.
    Już nie zależy mi na przytyciu. Może i fajnie byłoby nabrać trochę ciała, ale już je akceptuję i przestałam mieć kompleksy z tego względu. Czasami ćwiczę przez co masy mięśniowej też trochę przybyło. Przyznam, że kiedyś potrafiłam wyjść z domu bez śniadania, ale teraz już się pilnuję.

    • Bardzo dziękuję Ci za te miłe słowa :* Cieszę się, że artykuł tak dobrze Ci się czytało. Akceptacja własnego ciała i wyglądu to naprawdę ważny element codzienności. Dobrze, ze dbasz o odpowiednie odżywianie i nie zapominasz przede wszystkim o śniadaniu, które nie bez powodu nazywane jest najważniejszym posiłkiem dnia. Z wiekiem o dodatkowe kilogramy jest dużo łatwiej dlatego jeśli dobrze się czujesz, Twoja niedowaga nie jest zbyt duża to nie musisz na siłę podejmować walki i próbować na siłę przytyć. Aktywność fizyczne i wzmacniające się z każdym dniem mięśnie z całą pewnością także podbiją wagę w górę :)

    • To prawda. Problemy z tarczycą w zależności od poziomu hormonów mogą przyspieszać zarówno tycie jak i chudniecie.

  8. Mam niedowagę, a jem tyle co mój facet :) Z tym, że staram się jeść zdrowo, jem wszystko to o czym napisałaś (warzywa, owoce, mięso, orzechy), ale nie tyję. Przyznaję jednak, że nie brakuje mi stresu na co dzień. Od dawna przestałam już zamartwiać się tą niedowagą zwłaszcza teraz gdy mam ciężką rehabilitację i niedobrze by było gdybym miała udźwignąć jeszcze parę kilo ;)

    • Stres niestety nie pomaga w zdobywaniu kolejnych kilogramów, ale jeśli odżywiasz się prawidłowo, pamiętasz o wszystkich posiłkach w ciągu dnia, dbasz o aktywność fizyczną to z pewnością nie masz się o co martwić.

  9. Ja raczej miałam odwrotny problem, ale racja, tarczyca może wiele namieszać, jak unormowałam tarczycę (a przyczyną był głównie stres) problemy się skończyły, nie tylko z tyciem, ale ogólnie ze zdrowiem.

    • To prawda, problemy z tarczycą bardzo szybko dają odzwierciedlenie w naszej wadze. Cieszę się, że teraz z Twoim zdrowiem już wszystko jest dobrze.

  10. Świetny wpis. Ja często mam wahania wagi, przez tarczycę. Czasem tyję, ale na ogół drastycznie chudnę. Jak schudnąć? Takich porad znalazłam w internecie mnóstwo. Ale jak przytyć, już niekoniecznie. Dlatego Twój wpis jest naprawdę ważny. :)

    • Bardzo się cieszę więc, że mój wpis okazuje się tak potrzebny. Problemy z tarczycą niestety w bardzo znaczący sposób wpływają na naszą wagę dlatego tak ważne jest zadbanie o odpowiednią i dobrze zbilansowaną dietę.

  11. Ja mam sporą niedowagę, ale cóż, przytyć nie mogę, ponoć taka moja uroda,zresztą mój brat też szczypiorek. Najważniejsze,że wyniki mam wszystkie dobre ;) Chociaż wolałabym mieć z 5 kg więcej,minimum ;)

    • Jeśli i Twój brat jest tak chudy to z pewnością są to uwarunkowania genetyczne. W takim wypadku o przytycie bardzo ciężko, ale najważniejsze, że wyniki są w normie i Ty dobrze się czujesz. Jedyne co to zachęcam do przykładania dużej wagi do odżywiania, aby dieta była dobrze zbilansowana i dostarczała wszelkich niezbędnych składników odżywczych.

  12. Hej! Skomentowałaś post z recenzją książki „W ramionach gwiazd”, który napisałam wczoraj. Dzisiaj wynikła sytuacja, w której mam do wygrania jeden egzemplarz tej powieści. Zasady konkursu umieściłam poniżej recenzji książki i bardzo chciałam Cię o tym poinformować gdyż może byłabyś nią zainteresowana. (Lubię podchodzić fair do moich czytelników, jeśli nie jesteś jednak zainteresowana – z góry przepraszam za wiadomość) Pozdrawiam, melodylaniella.blogspot.com

  13. W głowie siedzi mi tylko „chciałabym mieć takie problemy”, chociaż w głębi duszy wiem, że to też jest ogromny problem i może być dla kogoś źródłem kompleksów i niezadowolenia…

    • Niestety jest to dużo większy problem niż zrzucenie nadprogramowej wagi. Dlatego problemu tego nie można bagatelizować.

  14. Moja siostra zawsze była chuda, nieraz jej tego zazdrościłam ale ostatnio rzeczywiście wygląda dziwnie, jest niezdrowo chuda, mimo, iż nie odchudza się ani nie ogranicza jedzenia.
    Jest właśnie na etapie badań, chce wiedzieć, co jest nie tak, tym bardziej, że planuje zajść w ciąże

    • Badania w takim wypadku to naprawdę dobry wybór. Tym bardziej jeśli siostra zaczęła już wyglądać niezdrowo. Przed ciążą zawsze warto zatroszczyć się o dobrą kondycję organizmu i kilka dodatkowych kilogramów w tym wypadku na pewno by nie zaszkodziło.

  15. Bardzo fajny post :) praca z kg jest bardzo trudna, niezależnie od tego, w którą stronę chcemy iść. Moja waga od kilku lat jest taka sama, co mnie bardzo cieszy :) kiedyś różnie z tym było.

    • Zdecydowanie się z Tobą zgadzam. Niestety jednak dużo częściej mówi się o tym jak dodatkowych kilogramów się pozbyć, niż o tym jak je zdobyć. Waga w idealnym przedziale to marzenie niejednej z nas ;)

    • Niestety taka jest prawda, a problem niedowagi przez wielu jest bagatelizowany. Zarówno nadwaga, jak i niedowaga są niebezpieczne dla naszego organizmu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *