Dlaczego warto jeść sałatę?

sałata, rodzaje sałaty, właściwości sałatySałata to bardzo cenne źródło witaminy C, E, A oraz D. Odnajdziemy w niej dużą dawkę wapnia, magnezu, potasu, a także żelaza. Równie ważnym składnikiem są polifenolowe, karotenoidy i flawonoidy. Te zielone liście to źródło kwasu foliowego dlatego o jej spożyciu nie powinny zapominać kobiety w ciąży. Spożywanie sałaty wzmacnia układ krążenia, zabezpiecza przed wolnymi rodnikami, pozytywnie wpływa na układ nerwowy oraz wzrok. Nie bez znaczenia pozostaje także dla naszej urody. Poprawia wygląd skóry, wyrównuje jej koloryt, a niektóre z sałat działają odmładzająco. Dodatkowo regularne spożywanie sałaty wykazuje działanie oczyszczające, moczopędne, poprawiające trawienie oraz prace wątroby, a także obniżające ciśnienie krwi. Sałata nie jest obcym gościem w naszej kuchni, ale po którą odmianę najlepiej sięgać mając dziś tak ogromny wybór?

endywia, sałata, rodzaje sałaty

Endywia – jej charakterystyczny wygląd czyli rozłożysta głowa o postrzępionych brzegach i żółtych w środku liściach cechuje się gorzkawym smakiem z lekką nutą orzechową. Ta sałata to przede wszystkim bardzo cenne źródło witaminy A. Zawierają więcej witaminy C niż tradycyjna sałata. Ten rodzaj sałaty korzystnie wpływa na procesy trawienne oraz jest źródłem łatwo przyswajalnego białka. Szczególne znaczenie ma obecność inuliny, która obniża poziom glukozy i cholesterolu we krwi.

Rukola – te drobne, jasnozielone listki charakteryzują się ostrym smakiem, a wytrwany smakosz wyczuje w nich nuty musztardowe. Ten rodzaj sałaty zawiera glukozynolaty, które pomagają w usuwaniu szkodliwych toksyn z organizmu. Co równie ważne rukola zawiera kilka razy więcej żelaza i wapnia niż sałata lodowa! Polecana jest w diecie osób chorych na anemię. Zawarty w niej cynk wzmacnia układ immunologiczny. Więcej na jej temat możesz poczytać tutaj.

Cykoria – biało – zielone, przylegające do siebie liście, łódkowaty kształt, twarda główka. Tak w skrócie można opisać wygląd tej sałaty. Smak ma gorzki. Cykoria zawiera sporą dawkę witaminy K, która nie tylko wzmacnia naczynia krwionośne, ale i kości. Zawiera również beta- karoten (poprawia koloryt skóry), witaminę A (działa na skórę odmładzająco), C oraz witaminy z grupy B. Spożywanie cykorii usprawnia metabolizm oraz wchłanianie składników odżywczych. Wpływa na poprawę trawienia dzięki zdolności stymulowania wątroby do wydzielania żółci. Wysoka zawartość błonnika redukuję absorpcję tłuszczów.

roszponka, sałata roszponka

Roszponka – ten rodzaj sałaty ciężko pomylić z innymi. To pojedyncze listki kształtem przypominające łyżeczkę. Smak delikatny, neutralny, lekko orzechowy. Ceniona przede wszystkim za zawartość żelaza (dlatego polecana w szczególności kobietom w ciąży, w czasie miesiączki oraz w stanach osłabienia), a także za swój pobudzający wpływ na trawienie. Sałata ta wykazuje działanie uspokajające.

Sałata rzymska – kształtem przypomina nieco kapustę pekińską gdyż najczęściej jest sporych rozmiarów i podłużna. Liście mocno zwinięte. Smak łagodny, delikatnie słodki. To co wyróżnia ją na tle pozostałych to spora dawka retinolu, znanego nam przede wszystkim z kremów przeciwzmarszczkowych.

Rukiew wodna – charakterystyczne, ciemno zielone, sercowate liście. W smaku gorzka i pieprzna. Wspominałam o niej przy okazji artykułu o Najzdrowszych Warzywach Świata, w którym to rankingu rukiew została zwycięzcą. Zainteresowanych odsyłam tutaj. Ta sałata doceniona została przede wszystkim za zawartość potasu, wapnia i beta-karotenu. Wykazuje działanie wzmacniające i oczyszczające krew, poprawia trawienie oraz pobudza wydzielanie żółci. Dodatkowo działa nawilżająco na płuca i gardło. Korzystnie wpływa na wygląd skóry, wygładza i spłyca zmarszczki.

A Wy po jaki rodzaj sałaty najczęściej sięgacie? Jak często sałata pojawia się w Waszym jadłospisie?

Facebook
Google+
http://piekno-z-natury.pl/wp/dlaczego-warto-jesc-salate/
INSTAGRAM

86 thoughts on “Dlaczego warto jeść sałatę?

    • Dla mnie to połączenie smakowe to również numer jeden, a do tego tyle cennych substancji odżywczych i zdrowotnych nie tylko dzięki zawartości rukoli, ale i łososia.

    • Dziękuję bardzo za te miłe słowa :* Rukola jest świetna, w szczególności w sałatkach, ale i w wersji kanapkowej fajnie przełamuje smak :)

  1. Uwielbiam sałatę, jem ją praktycznie codziennie – wpycham do kanapek czy też robię jakąś sałatkę do obiadu. Bardzo chętnie sięgam po rukolę, ale nie wiedziałam, że ona jest tak bogata w żelazo! U mnie różnie z nim bywa, więc ten fakt pokrzepił mnie w nadziei, że jednak uda mi się utrzymać jego dobry poziom :).

    • Świetnie, że potrafisz przemycić tak duże jej ilości każdego dnia. Z pewnością rukola będzie dobrym wsparciem przy utrzymaniu odpowiedniego poziomu żelaza we krwi. Zachęcam również do wypróbowania kuracji sokiem pokrzywowym. Bardzo szybko i skutecznie podnosi poziom żelaza.

    • To świetnie bo jak widzisz sałaty są bardzo cennym źródłem witamin i minerałów niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu.

  2. Zawsze myślałam, że warto jeść sałatę, bo jest warzywem, a więc automatycznie jest zdrowa ;) Nie wiedziałam, że jest tyle odmian i tyle pozytywnych właściwości!

    • Cieszę się więc, że mogłaś poznać zarówno ich odmiany jak i właściwości i teraz świadomiej wybierać odpowiednią dla siebie sałatę :)

    • To bardzo dobrze, że znalazłaś jakieś rozwiązanie na Twoją niechęć do pojedynczych listków sałaty. Dzięki takim rozwiązaniom możesz cieszyć się jej cennymi właściwościami bez udręki dla Twoich kubków smakowych :)

  3. Uwielbiam sałatkę w każdej postaci – gości u mnie codziennie. Najbardziej lubię lodową, roszponkę i rukolę. Cykoria też jest świetna, choć w Polsce (w porównaniu z innymi krajami) jest dosć droga. Świetny wpis. Sałata tylko na zdrowie :D

    • Dziękuję :) To prawda bo faktycznie ceny cykorii w Polsce są jeszcze dość zniechęcające. Mam tylko nadzieję, że szybko to się zmieni bo zarówno smak jak i właściwości skutecznie zachęcają do sięgania po ten rodzaj sałaty.

  4. U mnie sałata musi być do każdego posiłku, poza deserem oczywiście :) Poprawia trawienie, ma mnóstwo antyoksydantów i jest świetnym dodatkiem. Najczęściej jest to masłowa, rzymska, rukola i roszponka :)

    • Tak, to prawda. Działanie sałaty, wydawałoby się, że tak niepozornej jest naprawdę nieocenione dlatego warto ją włączać do posiłków jak najczęściej. Tym bardziej, że jest tak niskokaloryczna.

    • Dziękuję bardzo :) Faktycznie warto włączyć je jako np. dodatek do obiadu tym bardziej, że kaloryczność obiadu dzięki dodatkowi salaty jakoś bardzo mocno nie ucierpi.

  5. Uwielbiam sałatę:) Tak naprawdę często kupuję mix sałat dodaję różne dodatki, sos i zajadam. Lubię bardzo taką klasyczną do kanapek ( nawiasem mówiąc już się nie mogę doczekać takich wiosennych kanapeczek), ale tak naprawdę zjem wszystkie:)
    pozdrawiam kochana i ściskam

    • Ja również bardzo często sięgam po taki mix sałat. Wystarczy odrobina dodatków i w prosty i szybki sposób mamy fajny dodatek zarówno do obiadu lub samodzielną przekąskę :) Sezon sałatowy coraz bliżej :)

    • Dobrze w takim razie, że chociaż czasami sięgasz po taką z domowego ogródka. Jest na pewno dużo lepsza od tych ze sklepu, a przy tym bez dodatku chemii.

    • Na szczęście sezon już powoli się do nas zbliża więc niedługo będziemy cieszyć się prawdziwym smakiem sałaty. Ten obecny niestety pozostawia wiele do życzenia.

    • Oczywiście nic nie zastąpi sałaty z przydomowego ogródka, ale niestety nie każdy ma możliwość wyhodowania swojej. Najlepszy wybór to chyba w obecnych czasach zaopatrywanie się w nią u znajomego ogrodnika bądź na ryneczkach i sklepikach ze zdrową żywnością. To chyba najlepsze źródła.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *