Dlaczego warto jeść awokado?

awokado

Awokado należy do jednych z najzdrowszych owoców. Zawiera wiele cennych składników odżywczych dzięki czemu bardzo korzystnie wpływa na funkcjonowanie naszego organizmu. Jeśli chcesz się przekonać jakie cenne dla Twojego zdrowia składniki posiada ten owoc oraz dlaczego powinieneś po nie sięgać zapraszam do dalszej lektury. 

Źródło nienasyconych kwasów tłuszczowych 

Awokado to przede wszystkim bardzo  cenne źródło nienasyconych kwasów tłuszczowych, a w szczególności kwasu linolowego, linolenowego oraz oleinowego (obniżającego poziom złego cholesterolu). Nienasycone kwasy tłuszczowe są niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu, ale jednocześnie nie są samodzielnie przez niego wytwarzane dlatego musimy dostarczać je z pożywieniem. Ich niedobór może być bardzo groźny dla zdrowia i przyczyniać się do pojawiania się reakcji zapalnych w organizmie, powstawania zmian skórnych, nadwrażliwości na infekcje, zaburzenia gospodarki hormonalnej oraz nieprawidłowego funkcjonowania wielu narządów i tkanek, a u dzieci i młodzieży prowadzić do zahamowania wzrostu.

Bogaty w aminokwasy i witaminy

Awokado bogate jest w aminokwasy takie jak lecytyna, histydyna, a także fitosterole i skwalen. Ilość witaminy dostarczanych przez ten owoc oraz ich różnorodność jest imponująca. Są to przede wszystkim witaminy z grupy B, witamina A, C, E, K oraz PP. Oprócz tego spożywają go dostarczamy niezbędnych soli mineralnych takich jak potas (zawiera go więcej od banana), który reguluje ciśnienie krwi oraz działa ochronnie na serca, a którego niedobór może prowadzić do występowania stanów depresyjnych. Dodatkowo zawarta w nim tyrozyna jest skutecznym środkiem antydepresyjnym, a także pomaga zachować sprawność umysłu, podtrzymuje motywację i poprawia samopoczucie.

O awokado powinny pamiętać kobiety cierpiące na zespół napięcia przedmiesiączkowego ponieważ obecna w nim witamina B6 łagodzi nagłe zmiany nastroju, a kwas foliowy zapobiega wadom rozwojowym płodu.

Lecytyna odgrywa bardzo ważną rolę w funkcjonowaniu układu nerwowego, a także wykazuje działanie przeciwmiażdżycowe. Awokado chroni przed chorobami serca, wykazuje działanie antynowotworowe (w szczególności chroni przed rakiem piersi i prostaty) oraz zapobiega wylewom.

Inne ważne składniki i właściwości owocu awokado

awokado

Kolejnym ważnym składnikiem zawartym w tym owocu jest tripeptyd glutationu, który jest jednym z najsilniejszych przeciwutleniaczy, a więc przyczynia się usuwania wolnych rodników i toksyn z organizmu. Glutation opóźnia procesy starzenia i wzmacnia układ immunologiczny. Bardzo ważną cechą tego związku jest to, że potrafi odbudować białka, które uległy uszkodzeniu w wyniku działania wolnych rodników.

Innym przeciwutleniaczem zawartym w owocu jest luteina, która działa ochronnie na oczy, wzmacnia wzrok, zapobiega rozwojowi zaćmy, słabnięciu wzorku i powstawaniu zwyrodnienia plamki żółtej.

Owoc awokado polecany jest dla diabetyków (nie zawiera cukru), osobom cierpiącym na anemię, nadciśnienie oraz  tym, którzy zmagają się z problemami trawiennymi.

Nie sposób nie wspomnieć o kosmetycznym zastosowaniu owocu awokado. Już sam olej z awokado pojawia się w kremach działających przeciwzmarszczkowo dzięki zdolności do pobudzania syntezy kolagenu. Awokado nadaje skórze promienny i młody wygląd. Stosowany jest w preparatach przeznaczonych do walki z rozstępami i bliznami, a także w odżywkach do włosów (w szczególności przeznaczonych do włosów wypadających i suchych). Pomocny w leczeniu łuszczycy i egzemy.

Skórka owocu awokado stosowana jest jako środek przeciwpasożytniczy. W medycynie ludowej wierzy się, że awokado pomaga w leczeniu bezpłodności kobiet i mężczyzn oraz impotencji.

Awokado, a odżywienie

Badania potwierdzają, że awokado zapobiega podjadaniu między posiłkami. Uczucie sytości po posiłku z dodatkiem awokado w skrajnych przypadkach wydłuża się nawet o 5 godzin! Dodatkowo zwiększa przyswajalność innych składników spożywanych wraz z awokado np. likopenu z pomidora czy beta-karotenu.

Z ilością spożywanego awokado nie należy jednak przesadzać ponieważ owoc ten jest najkaloryczniejszym z owoców.

W 100 g jest aż 160 kcal!

A Wy lubicie awokado? W jakiej formie najczęściej spożywacie ten owoc?

Facebook
Google+
http://piekno-z-natury.pl/wp/dlaczego-warto-jesc-awokado/
INSTAGRAM

83 thoughts on “Dlaczego warto jeść awokado?

  1. Muszę w takim razie częściej sięgać po awokado. :) Bardzo lubiłam go używać jako zamiennik masła. Zaskoczyłaś mnie tym, że spożywanie awokado, wydłuża czas sytości. Muszę w takim razie znów kupić awokado, bo w czasie sesji często niezdrowo podjadam :)

    • Oj tak, awokado jest świetnym zamiennikiem masła i do tego dużo zdrowszym :) Koniecznie więc zakup ponownie jeśli Ci smakowało bo jak widzisz włączenie go do diety jest bardzo korzystne dla zdrowia.

    • Ja także bardzo lubię dodatek awokado w sałatce, ale jednak zdecydowanie bardziej smakuje mi w towarzystwie pomidora i sałaty ;)

    • To koniecznie musisz kiedyś spróbować. Na pierwszy raz jednak nie polecam samodzielnego jedzenia awokado abyś się nie zniechęciła lecz wykorzystać je jako dodatek do sałatki lub np. pasty kanapkowej z dodatkiem serka śmietankowego i cytryny. Dużo lepiej smakuje :) A olej jest nieoceniony w swoim działaniu.

  2. Uwielbiam awokado, ale to nie była miłość od pierwszego kęsu, przez wiele lat nie mogłam się przekonać do jedzenia czegoś co smakuje jak „masło” (masła nie lubię). :D
    Ale w końcu się przekonałam!

    • Chyba miałam bardzo podobnie. Bardzo długo zajęło mi przekonanie się do tego owocu i dużo eksperymentowałam z połączeniem smaków, aż w końcu się udało i teraz w towarzystwie pomidora uważam, że smakuje idealnie. Równie dobra jest pasta kanapkowa z awokado z dodatkiem serka śmietankowego :)

    • Oo a ja chyba nigdy nie wykorzystałam awokado do słodkiego kremu :) Zdecydowanie bardziej wole wersje w sałatkach warzywnych, ale forma spożywania jest mniej ważna bo grunt to aby awokado w ogóle znalazło się w naszej diecie :)

    • Z pomidorem naprawdę fajnie się łączy więc zachęcam do wypróbowania. Może dzięki temu przekonasz się do tego owocu :)

    • Jako samodzielny owoc faktycznie nie smakuje najlepiej, ale jak się go z czymś przełamującym smak połączy to już jest całkiem ok :)

    • A próbowałaś połączyć z pomidorem i innymi warzywami w sałatce? Lub w formie pasty kanapkowej? Zwykle inne, wyraziste dodatki fajnie przełamują smak.

    • Zachęcam więc do wypróbowania. Naprawdę fajnie można go wykorzystać w kuchni i przygotować smaczne i zdrowe potrawy z jego udziałem.

    • Nigdy jeszcze nie próbowałam takiego połączenia. U mnie awokado najczęściej pojawia się w słonej lub ostrej wersji, ale słyszałam, że słodkie kremy z tym owocem też są świetne więc może kiedyś skuszę się i na Twoją wersję :)

  3. Awokado wcinam ile wejdzie :-) Uwielbiam je najbardziej na kanapkach, ale dzisiaj trafiłam na przepis zdrowej wersji Nutelli (!) i mam zamiar wypróbować. Poza tym dzisiaj (05.02.2016) jest Światowy Dzień Nutelli ! Przepis: 1 awokado, 2 banany, 2 łyżki kakao, 1 łyżka miodu..blendujemy i wcinamy :-)

    • Ooo a ja taka nieświadoma i zupełnie nie wiedziałam, że dzisiaj Światowy Dzień Nutelli :) Na pewno wypróbuję więc dzisiaj Twój przepis bo to dużo zdrowsza wersja niż taka tradycyjna nutella :)

  4. powiem szczerze, że nigdy nie jadłam. kiedy jeszcze mieszkałam z rodzicami, mój Tata zajadał się tym non stop – uwielbiał. teraz widuję awokado często na kanapkach na zdjęciach w necie :D sama jakoś nigdy nie miałam odwagi spróbować, a może warto, bo widzę, że ma dużo pozytywnych rzeczy w sobie!

    • Naprawdę zachęcam do wypróbowania. Samodzielnie może Ci nie smakować bo konsystencja nie jest zachęcająca i w smaku także jest dość tłusty więc proponuje zacząć od pasty kanapkowej, guacamole lub w sałatce na bazie pomidora i sałaty :)

    • To prawda. Awokado to bogactwo naprawdę cennych składników w potężnych dawkach. A ja nigdy takiej domowej nutelli nie próbowałam zrobić, ale kiedyś na pewno wypróbuję bo widzę, że ma sporo swoich fanów :)

    • Jedzenie na siłę nie ma sensu bo w końcu posiłki mają być też przyjemnością :) Warto wtedy sięgać po zamienniki i szukać cennych składników w innych, naturalnych pokarmach.

  5. Dobierając owoce i warzywa w mojej codziennej diecie komponuje je tak, żeby spożywać jak najróżniejszy skład polifenoli. Tutaj akurat, tak jaki piszesz, jest skwalen. Ciężko go znaleźć w innych owocach i warzywach, dlatego z mojej perspektywy warto go jeść. Poza tym te osoby, które mają problem z wysokim cholesterolem, mogą zamiast masła lub margaryny używać tzw. masła awokadowego. Nie ma zbytnio smaku jeśli się tylko zmiesza z sokiem z cytryny w celu uniknięcia czernienia. Ale to dobrze, bo nie zaburza to smaku tego co jest na kanapce.

    Pozdrawiam i życzę miłego weekendu!

    • To prawda ponieważ o skwalen w naturze bardzo ciężko, a jego przeciwnowotworowe, przeciwbakteryjne działanie czy zapobieganie chorobie niedokrwiennej serca jest nieocenione. A o tych chorobach warto myśleć w każdym wieku bo na profilaktykę zdrowotną nigdy nie jest za wcześnie.
      Masło z awokado to zdecydowanie lepszy wybór niż margaryna do smarowania chleba i faktycznie ogromną jego zaletą jest fakt, że nie ingeruje w smak kanapki. Pozdrawiam :)

    • Oj to prawda bo cena niestety czasami zniechęca do zakupu, ale raz na jakiś czas warto się skusić na awokado i przygotować pyszne guacamole :)

    • A ja nigdy w takiej formie jeszcze nie wykorzystałam. Koniecznie muszę poszukać jakiegoś ciekawego połączenia :)

    • Niestety taka już jego natura, ale teraz jest tyle fajnych propozycji w Internecie, że na pewno bez problemu coś dla siebie znajdziesz :)

    • Może kiedyś jeszcze się do niego przekonasz w jakimś fajnym połączeniu smakowym z innym owocem lub warzywami :)

  6. Wstyd się przyznać, ale chyba nigdy nie jadłam awokado (a przynajmniej nie świadomie)..
    Wiem, że jest mega zdrowe, ale te wszystkie kalorie jednak mnie odstraszają :(

    • Raz na jakiś czas nie ma się co obawiać tych kalorii bo to jedne ze zdrowszych kalorii jakie możemy dostarczyć do organizmu ;) Zachęcam więc do przełamania się i świadomego wypróbowania chociaż raz :)

    • Warto więc szukać naturalnych zamienników wszystkich tych cennych składników jakie daje nam awokado, a na siłę nie ma co go jeść bo nie o to chodzi aby jedzenie stało się dla nas męczarnią. Trzeba znaleźć złoty środek między zdrowiem i smakiem :)

    • Zachęcam więc do wypróbowania pasty kanapkowej z dodatkiem białego sera lub tradycyjne guacamole. Myślę, że w takiej formie jest dużo lepiej przyswajalne dla naszych kubków smakowych. Jako samodzielny owoc jest dość tłuste w smaku więc może skutecznie zniechęcić do próbowania.

    • Oj to szkoda, ale nie ma też co wmuszać go w siebie na siłę bo natura oferuje nam tyle zdrowych produktów, że zamienniki awokado na pewno się znajdą. Może nie w jednym owocu, ale zawsze można tworzyć zdrową i smaczną mieszankę :)

  7. Jejku awokado ma strasznie dużo plusów, aż mi głupio że jeszcze go nie jadłam :D Boję się nowych smaków, a ktoś mi mówił, że awokado ma nieprzyjemny smak :) Jednak chyba się zdecyduję by wprowadzić go do swojej kuchni :)

    • Zachęcam więc do wypróbowania. Smak faktycznie bardzo mocno zachęcający nie jest aczkolwiek jak fajnie połączysz z jakąś sałatką lub wykorzystasz do przygotowania pasty kanapkowej to naprawdę jest pyszne :)

  8. Ja również uwielbiam avocado. Kanapka z razowym chlebem, dużą ilością sałaty, avocado, kiełków i ogórkiem kiszonym jest niesamowicie smaczna, i jaka wiosenna! ;) Polecam.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *