Czy spinning jest dla każdego?

team-771474_1280

W dzisiejszym poście chciałaby Was zachęcić do spróbowania formy aktywności jaką jest spinning – czyli nic innego jak jazda na rowerze bez jednego kółka :) Aktywność odpowiednia zarówno dla osób zaawansowanych i wysportowanych, którzy chcą wspiąć się na wyżyny swojej formy, jak i dla początkujących. Idealny trening w walce ze zbędnymi kilogramami. 

Na czym polegają zajęcia?

Spinning to nic innego jak intensywny trening cardio odbywający się na rowerze stacjonarnym (wyglądem przypominający rower górski), dzięki któremu szybko i efektywnie spalamy tłuszcz. Zajęcia prowadzone są małych grupach, w rytm muzyki, która ułatwia utrzymanie tempa i skoncentrowanie się na zadaniu. W wielu clubach fitness na ekranie wyświetlany jest obraz ścieżki jaką pokonujemy np. górski szlak, teren miejski czy lasy pozwalając jeszcze bardziej poczuć pokonywany dystans. Na zajęciach bardzo istotną rolę odgrywa również światło.  Na rowerze jedzie się na siedząco lub stojąco, zmienne jest także obciążenie. Pedały na rowerkach mają „noski”, które zapewniają stabilność buta treningowego, a Ty możesz skupić się na pokonywaniu kolejnych kilometrów. Dzięki mocowaniu do pedałów nogi pracują cały czas, nie tylko naciskają pedał, ale i ciągną go w dół. Podczas treningu ważna jest również Twoja pozycja oraz odległość siodełka od kierownicy. Siodełko powinno znajdować się na wysokości Twoich bioder. Trener pomoże Ci dobrać optymalne ustawienia tak aby podczas jazdy noga w dolnym położeniu była nieco ugięta. Kierownica natomiast zawsze musi być powyżej wysokości siodełka lub na jego wysokości. Idealna pozycja spowoduje, że nie będziesz obciążać kręgosłupa i kolan. Podczas jazdy plecy powinny być wyprostowane, a  brzuch mocno napięty. Prawidłowe ustawienie sprzętu jest istotne ponieważ gwarantuje efektywny trening oraz co istotne minimalizuje ryzyko kontuzji. Dzięki specjalnym ustawieniom Ty sama decydujesz jakie efekty chcesz uzyskać dzięki spinningowi, np. trening mający na celu spalanie tłuszczu to poziom low, na poziomie 65-75% tętna maksymalnego. Dla poprawy kondycji warto wybrać zajęcia ze zróżnicowanym tempem jazdy, natomiast jeśli chcesz popracować nad siłą mięśni najlepszy będzie intensywny trening na poziomem tętna do 85%.

exercise-at-home-1416421-1279x1923

Czy mogę trenować spinning indywidualnie? 

Jeśli nie jesteś przekonana czy takie zajęcia są dla Ciebie lub nie lubisz zajęć grupowych możesz sama wykonać taki trening na siłowni bądź w domu jeśli posiadasz rowerek stacjonarny.

Spinning rozpocznij od rozgrzewki. Jeśli Twoje urządzenie na to pozwoli wybierz opcję płaskiego terenu. Obciążenie powinno być bardzo małe lub nawet zerowe. Usiądź wygodnie na siodełku, dłonie połóż na środku kierownicy, plecy lekko zaokrąglone, tułów lekko pochylony do przodu i jedź z intensywnością 65-75% tętna maksymalnego. Twoja rozgrzewka powinna trwać około 10 minut, nie mniej jednak niż 5 minut.

Część główną treningu możesz wykonać z małym lub średnim obciążeniem stymulującym jazdę po mieście lub z dużym obciążeniem, czyli jazdę górską.

W wariancie pierwszym zwiększ obciążenie do poziomu małego bądź średniego, lekko się podnieś, ale niech Twoje pośladki będą z nim w ciągłym kontakcie. Ręce rozstaw szerzej na kierownicy, a biodra pozostaw z tyłu. Możesz też wykonać naprzemienną jazdę, najpierw siedząc, a później stojąc i tak w każdej pozycji po kilka minut. Czas treningu głównego powinien wynosić około 30 minut.

Wariant drugi to propozycja dla bardziej zaawansowanych. Ustaw duże obciążenie i zwolnij nieco tempo, tak jakbyś wjeżdżała pod górę. Ręce rozstaw szeroko na kierownicy, możesz stać bądź siedzieć w zależności jak intensywny chcesz mieć trening. Intensywność na poziomie tempa maksymalnego 75-85%. Pamiętaj aby w pozycji stojącej ręce położyć najdalej jak to możliwe na kierownicy. Czas treningu – około 30 minut. Nie przekraczaj jednak 45 minut treningu wówczas możesz przegrzać organizm i doprowadzić do kontuzji.

Swój trening zakończ kilkuminutowym rozciąganiem mięśni, łydek, ud i pośladków.

Kilka praktycznych porad

Jeśli wybierzesz się na zajęcia do clubu pamiętaj o zabraniu ręcznika oraz wody. Wybierz także buty z twardą i stabilną podeszwą. Dobrze byłoby jeśli wybrałabyś spodnie kolarskie oraz rękawiczki rowerowe zapobiegające otarciom. Nim jednak wybierzesz się na zakupy nowego stroju sprawdź czy spinning przypadnie Ci do gustu. Przejdź się kilka razy na zajęcia nim zainwestujesz niepotrzebnie pieniądze w strój.

Korzyści jakie płyną z uprawiania spinningu

  • popraw kondycji i wydolności organizmu;
  • spalanie dużej ilości kalorii, nawet 1000 kalorii podczas godzinnej jazdy;
  • wzmocnienie siły mięśni, w szczególności ud, bioder, pośladków i łydek, ale podczas treningu angażujemy także mięśnie brzucha, mięsień trójgłowy oraz bicepsy;
  • wyszczuplenie i ujędrnienie ciała;
  • redukcja cellulit oraz rozstępów;
  • wzmocnienie serca chroniąc tym samym przed jego chorobami;
  • wzmocnienie stawów i całego układu kostnego, zapobieganie osteoporozie;
  • poprawa nastroju dzięki energetycznej muzyce.

Pomocny w dzisiejszym wpisie był artykuł pochodzący z Women’s Health, nr 2 z 2014 roku, Spalanie bez hamulców.

Jeśli kiedykolwiek próbowaliście spinningu podzielcie się z Nami swoimi odczuciami co do tego rodzaju treningu. A możesz masz jakieś obawy przed taką aktywnością? Koniecznie podziel się nimi z nami, wspólnie spróbujemy się ich pozbyć.

Facebook
Google+
http://piekno-z-natury.pl/wp/czy-spinning-jest-dla-kazdego/
INSTAGRAM

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *