Bób i jego właściwości zdrowotne

bób, właściwości bobuBohaterem dzisiejszego wpisu będzie bób, który to właśnie na przełomie czerwca i lipca króluje na straganach warzywnych. Jeśli jeszcze w tym sezonie go nie przyrządzaliście koniecznie nadróbcie zaległości, a tymczasem zapraszam Was do zapoznania się z właściwościami tych roślin strączkowych. W naszej diecie nie powinno ich zabraknąć chociaż zdaję sobie sprawę, że charakterystyczny smak bobu ma tyle samo zwolenników co przeciwników.

Właściwości zdrowotne bobu

Bób to przede wszystkim bardzo cenne źródło wapnia, fosforu, żelaza oraz magnezu. Do organizmu dostarczy także witamin, gównie tych z grupy B, a także witaminę C oraz prowitaminę A. Ponadto zawiera bardzo dużo białka, błonnika, węglowodanów oraz cennych tłuszczów. W 100g bobu znajduje się aż 26,12g białka co czyni go bardzo dobrym zamiennikiem białka pochodzenia zwierzęcego. O bobie powinny pamiętać kobiety w ciąży (jak i te starające się o dziecko), ponieważ jest on naprawdę dobrym źródłem kwasu foliowego.

100 g surowego bobu pokrywa 106% dziennego zapotrzebowanie na kwas foliowy!

Co równie ważne bób jest idealnym wsparciem dla osób zmagających się z anemią spowodowanej zarówno niedoborem żelaza jak i brakiem kwasu foliowego oraz witaminy B12. Korzystnie wpływa także na poziom cholesterolu – skutecznie obniża stężenie złej frakcji we krwi regulując tym samym ciśnienie. Dzięki bogactwu witamin B korzystnie wpływa na układ nerwowy.

Spożywanie bobu przyniesie nie tylko korzyści dla naszego zdrowia i urody. Bób poprawia kondycję skóry i zębów. Zalecany jest dla dzieci o niskim wzroście oraz o niedostatecznie rozbudowanej masie mięśniowej. Włączenie go do codziennej diety przyczyni się do wzmocnienia kości, przyrostu masy mięśniowej i zwiększenia sił.

Przeciwwskazania

Bób jednak nie jest dobry dla wszystkich. Powinny z niego zrezygnować przede wszystkim osoby cierpiące na problemy układu pokarmowego. Bob powoduje wzdęcia i nadmierną fermentację w jelitach. Po bób nie powinny sięgać także osoby cierpiące na dnę moczową, ponieważ zawarte w nim składniki purynowe mogą przyczynić się do powstania kamieni w nerkach.

Bób, właściwości bobu

Według mnie najlepiej smakuje jedzony bezpośrednio po ugotowani, bez zbędnych dodatków i przyprawy. Nie ukrywam, że nie oprę się także paście kanapkowej przygotowanej właśnie z bobu. Bardzo fajny przepis znalazłam tutaj. Zachęcam do wypróbowania przez wszystkich miłośników bobu. A Ty jak najczęściej przyrządzasz bób?

Źródło: Wygraj zdrowei z naturą, Wydawnictwo ARTi, 2015
Facebook
Google+
http://piekno-z-natury.pl/wp/bob-wlasciwosci-zdrowotne/
INSTAGRAM

42 thoughts on “Bób i jego właściwości zdrowotne

  1. Bardzo ciekawy post, bo uwielbiam wcinać bób, a nie wiedzialam, że jest w nim tyle cennych składników :) Ja jem zwyczajnie ugotowany bób i lubię go np. do filmu jako zdrowy zamiennik zamiast chipsów czy innych niezdrowych przekąsek. Wtedy nie znam umiaru, jem i jem ;)

  2. Teraz jesteśmy w sezonie bobu, więc wiedza na pewno się przyda! Moje ulubione danie – Tagliatelle Primavera składa się między innymi z bobu i w połączeniu z resztą zielonych warzyw naprawdę znakomicie smakuje! Nie wiedziałam, że jest źródłem kwasu foliowego – zapamiętam na przyszłość;)

  3. Ja podobnie jak Ty, uwielbiam bób- ugotowany. Ma niepowtarzalny smak. Aż mi ślinka cieknie na widok tych zdjęć :) A pastę z bobu chętnie przygotuję :)

  4. Aż wstyd się przyznać, ale bób jadłam pierwszy raz dopiero niedawno. Jednak tak mi zasmakował, że na pewno od tej pory będę po niego sięgała częściej, zwłaszcza, że jest taki zdrowy :)

  5. W tym roku kupiłam bób gdy tylko pojawił się na straganach. Bardzo tęskniłam za smakiem świeżego bobu. Dla mnie także smakuje najlepiej bez żadnych dodatków. Nie pomyślałabym, że jest on źródłem kwasu foliowego! I jak tu nie kochać bobu? :)

  6. U mnie bób pomyślnie przeszedł próbie smaku ale z dodatkiem lekko podsmażonego, wędzonego boczku. Dużo dobrego o bobie słyszałam i wcześniej, ale mimo wszystko – to nie do końca moje smaki :-)

  7. Uwielbiam zarówno jako -świeży, zielony ugotowany w wodzie z dodatkiem soli, jak i suszony, gotowany na wolnym ogniu z dodatkiem arabskich przypraw full. Super było dowiedzieć jak wiele cennych właściwości ma to sympatyczne zielone warzywo – pozdrawiam serdecznie :)

  8. Uwielbiam bób. Pamiętam jako mała dziewczynka mama często podawała nam go na obiad z młodymi ziemniaczkami,które posypane były świeżym koperkiem. Tutaj niestety już świeżego bobu nie znalazłam, ale mrożony, a to już nie to samo. Szczególnie cenię go za jego wartości odżywcze. Pozdrawiam :-)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *