Anemia – dieta i zioła w walce z anemią

anemia

W dzisiejszym wpisie przygotowałam dla Was porcję informacji na temat przyczyn anemii oraz wspomagania jej leczenia za pomocą diety i ziół. Anemia to potoczna nazwa niedokrwistości czyli stanu patologicznego kiedy dochodzi do zmniejszenia liczby erytrocytów (czerwonych krwinek), poziomu hemoglobiny we krwi oraz hematokrytu (stosunek objętości erytrocytów do objętości krwi). Omawianą dolegliwość rozpoznajemy gdy wartości te spadają o więcej niż 2 odchylenia standardowe od prawidłowej wartości. Ponieważ choroba ta potrafi skutecznie zdezorganizować nasze życie warto być świadomym jak może dojść do tej choroby, jak z nią walczyć oraz jak jej zapobiegać. 

Przyczyny anemii

Przede wszystkim niedokrwistość może powstać w wyniku ostrego lub przewlekłego krwawienia. Taka utrata krwi następuje najczęściej w wyniku krwotoku pourazowego bądź też obfitego krwawienia do światła przewodu pokarmowego (związanego ze schorzeniami układu pokarmowego) lub dróg rodnych. Anemia może być wywołana niedoborem żelaza we krwi. Przyczyn jego niedoboru może być wiele. Przede wszystkim związane jest to z utratą tego pierwiastka wraz z krwią. Jak nietrudno się domyślić najbardziej narażona na jego niedobór są więc kobiety, które tracą go wraz z krwią miesiączkową. W szczególności jeśli krwawienie jest obfite i długotrwałe. Nie jest to jednak jedyna przyczyna niewłaściwego poziomu żelaza we krwi. Innym powodem może być jego upośledzone wchłanianie w przewodzie pokarmowym. Odnosi się to w szczególności do pacjentów po wycięciu żołądka lub fragmentu jelit, osób chorujących na chorobę Leśniowskiego – Crohna. Do anemii może prowadzić także wiele chorób takich jak nowotwór, choroby autoimmunologiczne, przewlekłe zapalenia bakteryjne czy choroby nerek i przewodu pokarmowego.

Wyróżnić możemy również:

– anemię megaloblastyczną wynikającą z niedoboru witaminy B12 oraz kwasu foliowego,

– anemię hemolityczną powstającą w wyniku nieprawidłowego i przedwczesnego rozpadu erytrocytów,

– anemię plastyczną, związana z upośledzeniem funkcji szpiku oraz zmniejszeniem liczby elementów krwi (nie tylko erytrocytów).

Czym objawia się anemia?

Do najbardziej typowych i charakterystycznych objawów anemii zaliczymy przede wszystkim bladość skóry i spojówek oka. Pacjenci skarżą się na szybko pojawiającą się zadyszkę, nawet po niewielkim wysiłku, a także obniżoną sprawność ruchową. Kolejne bardzo charakterystyczne objawy anemii to apatia, skłonność do depresji, senność, tzw. mroczki przed oczami i szum w uszach. Pojawiają się problemy z koncentracja i pamięcią. Typowe dla niedokrwistości są również częste omdlenia, stany podgorączkowe oraz uczucia zimna.

Leczenie anemii

anemia, żelazo, leczenie anemii

Jeśli przyczyną anemii jest niedobór żelaza jej leczenie polega głównie na uzupełnianiu niedoboru tego pierwiastka w organizmie. W odniesieniu do ciężkiej anemii stosuję się żelazo w formie zastrzyków. Żelazo w formie tabletek jest dużo gorzej wchłaniane i jest ono zalecane jedynie w przypadku lekkiej anemii.

Oprócz suplementacji konieczne jest również zatroszczenie się o swoją dietę. W takim wypadku powinna ona być bogata w czerwone mięso i wątróbkę, sałatę, szpinak, rzeżuchę, paprykę. Do diety warto także włączyć cukinię, natkę pietruszki, szczypior, cebulę oraz brokuły i brukselkę. Nie zapomnij o bogatych w żelazo warzywach strączkowych, suszonych owocach oraz nasionach słonecznika i dyni. Bardzo dobrym rozwiązaniem jest sięganie po soku z buraków, które jest doskonałym źródłem witaminy B12 oraz kwasu foliowego.

anemia, sok z buraków

Jak przygotować sok z buraków?

0,5 kg surowych buraków należy obrać, dokładnie umyć i przepuścić przez sokowirówkę. Dodać odrobinę soku z cytryny oraz miód do smaku. Pół szklanki sok należy pić raz dziennie.

Zawarta w soku cytryna jest dobry źródłem witaminy C, która ułatwia wchłanianie żelaza i właśnie o obecność tej witaminy powinieneś w czasie anemii również się zatroszczyć. Pamiętaj jednak, że cytryna nie jest jedynym źródłem tej witaminy. Są nawet dużo lepsze źródła. Odnajdziesz ją w dzikiej róży, aceroli, żurawinie, brukselce, papryce, natce pietruszki i porzeczce czarnej.

Zatroszcz się również o dostarczenie odpowiedniej dawki kwasu foliowego. Odnajdziesz go w zielonych warzywach, fasoli, oraz produktach pełnoziarnistych.

W diecie nie powinno zabraknąć witaminy B6 i B12. Są one niezbędne w produkcji zdrowych, czerwonych ciałek krwi. Ich źródłem są: mięso, wątróbka, ser żółty, produkty pełnoziarniste, ryby, awokado, banany, ziemniaki. Ważna jest witamina E, która wpływa na funkcjonowanie procesów krwiotwórczych w organizmie. Źródło tej witaminy to zielone liście warzyw, oleje roślinne i kiełki pszenicy.

Nie zapominaj o pierwiastkach takie jak miedz, cynk i kobalt. One również biorą udział w budowaniu czerwonych ciałek krwi, dodatkowo miedź ułatwia transport żelaza. Odnajdziesz je w produktach pełnoziarnistych, kaszy gryczanej, żółtym serze, orzechach, drobiu, cykorii, szpinaku, kapuście, jajkach, owocach morza. Bardzo ważnym pierwiastkiem jest molibden, bez którego żelazo nie zostanie przyswojone.   Jego dobre źródło to produkty pełnoziarniste oraz rośliny strączkowe.

Ocet jabłkowy zwiększa syntezę czerwonych krwinek. Jeśli chorujesz na anemie nie powinno go zabraknąć w Twojej diecie. Wypijaj 2-3 łyżeczki octu rozpuszczonego w szklance wody 2-3 razy dziennie.

Zioła pomocne w walce z anemia?

anemia, anyż

W tym okresie powinnaś włączyć do diety anyż, kminek oraz miętę. Warto sięgnąć także po gorczycę i żeń-szeń.

Z jakich produktów należy zrezygnować podczas anemii?

Przede wszystkim ogranicz ilość taniny w swojej diecie, która spowalnia przyswajalnie żelaza. Jej główne źródło to oczywiście herbata dlatego pod żadnym pozorem nie popijaj nią przyjmowanego żelaza. Postaraj się nie pić herbaty także podczas posiłków. Warto również wyeliminować z diety kofeinę, fityniany (obecne w otrębach), szczawiany (szczaw, rabarbar). Wchłanianie żelaza ogranicza także błonnik i wapń.

Profilaktyka

anemia, pokrzywa

Na koniec spis ziół dla tych, którzy nie zmagają się z anemią, a chcieliby jej zapobiec. Do taki ziół zaliczymy pokrzywę, mniszek lekarski, krwawnik pospolity, szałwię, dziką różę oraz głóg. Do diety profilaktycznej możesz włączyć lucernę, która przyczynia się do wzrostu hemoglobiny we krwi oraz spirulinę, które jest źródłem witamy B 12, kwasu foliowego i żelaza.

Dzisiejszy wpis jest dość obszerny. Tematyka jednak trudna więc mam nadzieję, że udało Wam się przebrnąć przez wszystkie informacje.

Facebook
Google+
http://piekno-z-natury.pl/wp/anemia-dieta-ziola-walce-anemia/
INSTAGRAM

105 thoughts on “Anemia – dieta i zioła w walce z anemią

    • W takim razie cieszę się, że wyniki jednak wyszły prawidłowe. Jeśli jednak wyczuwasz ryzyko anemii warto sięgnąć po zioła polecane przeze mnie w profilaktyce. Nie zaszkodzą, a mogą uchronić przez tą właśnie chorobą.

    • Oj tak, połączenie buraka i jabłka czy marchewki to naprawdę dobry wybór :) Sezon na pokrzywę już tuż tuż :)

  1. I znowu wychodzi jak ważne sa badania okresowe. Ja czesto o tym zapominam i w zasadzie badania robie tylko wtedy jak czuje się na prawde źle ;-). Bardzo przydatne informacje ;-)

    • Pokrzywa to bardzo dobry wybór. U mnie w szczególności sprawdza się sok z pokrzywy. Dużo lepiej niż herbatki :)

  2. Moja mama boryka się z powracającą anemią. Najskuteczniejszym, naturalnem sposobem jej walki z tą przypadłością jest picie soku z kiszonych buraków (nie przepaada bowiem za świeżym, słodkim sokiem). Do tego wieczorem pije napar z pokrzywy – wtedy wyniki znacznie się poprawiają i jest lepiej.

    Bardzo przydatny wpis nam tutaj zaserwowałaś, czekamy na więcej takich :)

    Buziaki :*

    • Bardzo się cieszę, że wspominasz tutaj o przypadku swojej mamy i o Jej metodach radzenia sobie z powracającą anemią. Mam nadzieję, że metody Twojej mamy przydadzą się także innym.
      Z przyjemnością przygotuję dla Was więcej takich wpisów :)

    • Cieszę się, że nigdy nie musiałaś zmagać się z anemią. Mam nadzieję, że nigdy ona Cię nie dopadnie. Wiedza jednak zawsze się przyda. Być może będziesz kiedyś mogła pomóc innej osobie chorującej właśnie na niedokrwistość.

    • Mam więc nadzieję, że tak już pozostanie i anemia nie powróci. Jednak zawsze warto pamiętać o odpowiedniej diecie, bogatej w żelazo.

    • Dziękuję bardzo za te miłe słowa. Cieszę się, że Ty swoją walkę z anemią wygrałaś. Mam nadzieję, że ten problem już nie powróci.

  3. Od ponad roku walczę z anemią… bardzo ciekawy post i na pewno wypróbuję Twoich rady, ponieważ dotychczas zalecane mi przez lekarzy preparatu po prostu nie działają – pozdrawiam serdecznie :)

    • Mam więc ogromną nadzieję, że wprowadzenie modyfikacji w diecie pomoże. Sok z buraka, chociaż wydawać się może dość niepozornym potrafi naprawdę wiele zdziałać. Warto włączyć go do codziennego jadłospisu i pamiętać o zrównoważonej diecie.

  4. Ciekawy artykuł. Pomocny zwłaszcza w czasach pogoni za…wszystkim. Pojawiają się niedobory i choroby. Nie lekceważmy oznak zmęczenia organizmu. Przeważnie od razu nie upadamy, najpierw tracimy równowagę :) Chciałbym wspomnieć o jeszcze jednej zależności z jonami Fe: Najwięcej procentowo znajduje się w roślinach (żelazo niehemowe), mniej żelaza o lepszej biodostępności znajduje się w mięsie. Zwłaszcza czerwonym (wołowina). Biodostępność=przyswajalność.

    • To niestety prawda. Żyjemy w ciągłym biegu. Jadamy kiepskiej jakości posiłki na mieście lub przygotowane na szybko w domu, często odgrzane w kuchence mikrofalowe co skutkuje tym, że dostarczamy do organizmu za mało witamin i innych składników odżywczych. W efekcie nie jesteśmy w stanie wystrzec się chorób. Nie wspominając już o tym, że niewielu z nas pamięta o istotnej roli badań okresowych.
      Co do omówionej zależności zdecydowanie się z Tobą zgadzam.

  5. Kiedyś miałam problem z odpowiednią ilością żelaza, ale odkąd jem zdrowo, to wyniki się pięknie ustabilizowały :D
    Buraczki uwielbiam, ale sok z nich, który mi dawali czasem do picia… brrr. :D

    • Świetnie, że wspominasz o tym jak korzystnie wpłynęła zmiana nawyków żywieniowych na Twoje zdrowie. Mam nadzieję, że przykład Twojej osoby przekona więcej osób do przyjrzenia się swojej diecie.

    • Dziękuję :) Mam więc nadzieję, że nigdy nie będziesz musiała się z nią zmagać. O profilaktyce warto jednak zawsze pamiętać.

    • W takim razie mam nadzieję, że ten wpis okaże się chociaż w małym stopniu pomocny dla Twoje mamy. Cieszę się, że Ciebie ten problem nie dotyka. O profilaktyce jednak warto pamiętać i zatroszczyć się o to aby w naszej diecie żelazo zawsze się pojawiało.

  6. Ja stawiam na profilaktykę i zdrowo się odżywiam :) dzięki temu doskonale się czuję. Do soku z buraka nie mogę się przekonać, ale za to bardzo lubię wątróbkę z cebulką ;)

    • Wątróbka to również dobry wybór jeśli burak odpada. Smak soku faktycznie nie wszystkim odpowiada i trzeba się do niego przekonać. Moje pierwsze podejście także nie było udane, ale każde kolejne skutecznie mnie do niego przekonało :) Warto wypróbować włączenie buraka do koktajlu i połączenie go np. z jabłkiem i bananem. Smak jest dużo łagodniejszy.

  7. Wpis obszerny, ale równocześnie bardzo treściwy i zapewne dla niejednego pomocny. Lubię to na Twoim blogu, że czerpię z niego tyle informacji. Może nie szukałabym ich na Internecie, ale jak widzę nowy post, to z chęcią go czytam i dowiaduję się czegoś nowego.
    U mnie podejrzewano anemię, ale wyniki były zawsze dobre. Głównie ciocia zwracała uwagę na to, że przeważnie jestem blada po twarzy.

    • Dziękuję Ci bardzo Kochana. Cieszę się, że zawsze tak chętnie czytasz moje wpisy mimo, że nie zawsze tematyka dotyka bezpośrednio Ciebie. Oby Twoje wyniki były zawsze tak dobre. Dużo zdrówka Ci życzę.

    • Oj to Twój stan musiał być naprawdę poważny. Cieszę się w takim razie, że tak dobrze się to skoczyło. Myślę, że w Twoim wypadku dużo pomogła szybka interwencja lekarzy.

    • W takim razie pozostaje mi tylko cieszyć się z błędu Twoich najbliższych i faktu, że jednak anemia Ciebie nie dotyczy. Nie mniej jednak dobrze, że masz przy sobie tak troskliwe osoby.

    • Cieszę się więc, że nie doświadczyłaś anemii. Zachęcam jednak do pracy nad swoją dietą aby to odżywianie się zmieniło na lepsze :)

  8. Nigdy nie miałam, ale kiedyś było takie podejrzenie. To naprawdę straszna choroba, nawet nie sądziłam :(
    Uwielbiam buraczki,ale jem bardzo rzadko. Natomiast buraczanych soków nie piję :(

    • To niestety prawda. Dlatego tak ważna jest profilaktyka aby się przed nią ustrzec. Tak naprawdę niewiele potrzeba wprowadzić zmian w naszej diecie aby skutecznie zapobiegać anemii. Jeśli nie lubisz soku z buraka zachęcam do wypróbowania włączenia go do diety w formie dodatku do koktajlu np. z dodatkiem jabłka i cytryny. Smak buraka jest dużo łagodniejszy.

  9. Doskonale znam już anemię, gdyż sama jej doświadczyłam. U mnie spowodowana była złą dietą i stresem. Cóż, miałam nieciekawy okres i z powodu stresu jadłam mało ;).
    Najważniejsze pilnować diety, suplementować witaminki i zdrowo żyć :) Sok z buraka nie piłam, ale kiedyś zrobiłam sobie burakowe smoothie, więc myślę, że i sok będzie smaczny :)

    • Bardzo się cieszę, że w tym trudnym okresie walki z anemia tak dobrze sprawdziła się u Ciebie modyfikacja diety. Myślę, że jesteś idealnym przykładem osoby na potwierdzenie moich słów. Mam nadzieję, że dzięki temu przekonamy większą ilość osób o istotnym wpływie diety na nasze zdrowie.

    • Zdecydowanie lepiej zapobiegać do czego szczerze zachęcam abyś nigdy nie musiała się przekonać co to znaczy mieć anemię.

  10. Na szczęście jak do tej pory ten temat mnie nie dotyczył, nawet w ciąży było wszystko w porządku, a z tego co słyszałam sporo kobiet w tym czasie zmaga się z anemią.

    • To prawda bo ciąża to jeden z takich okresów kiedy kobiety w szczególności narażone są na anemię. Cieszę się więc, że Ciebie to ominęło.

  11. Jak zwykle wpis trzyma poziom. Bardzo trafiasz w tematykę która mnie interesuje. Ja mam niską ferrytynę…wydaje mi się, że ciężko jest pozyskać żelazo z diety- szczególnie kiedy nie spożywa się mięsa-tak jak ja…Kupiłam sobie ostatnio melasę Pani w sklepie ze zdrową żywnością mi ją poleciła jako dobre źródło żelaza. Zobaczymy jak się spisze:)
    Jeśli chodzi o pokrzywę to kiedyś robiłam herbatki z jej liści, a później nawet sokowałam ale gdzieś wyczytałam, że nie jest ona polecana u kobiet które miały problem z jajnikami… Ale jak wszystko sobie unormuję to na pewno do niej wrócę bo podobno przyswajalność jest bardzo dobra:)

    • Melasa jest źródłem żelaza niehemowego. Oczywiście to z mięsa jest dużo lepiej przyswajalne, ale jeśli go nie jadasz to być może melasa okaże się dobrym rozwiązaniem. Koniecznie daj znać z czasem jak się spisuje. Co do pokrzywy to ja jestem jej działaniem zachwycona i u mnie od zawsze się sprawdzała i szybko podbijała poziom żelaza. W szczególności właśnie sok więc ja jak najbardziej zawsze będę polecać.

    • W takim razie bardzo się cieszę, że mój artykuł przeczytałaś tak uważnie. Mam nadzieję, że teraz będziesz wiedziała jak ustrzec się przed anemią.

  12. Ja całe życie mam wyniki krwi na pograniczu anemii. Taki już chyba mój urok. Ale na wszelki wypadek dbam o to, aby dostarczać żelaza w diecie. Bo w moim przypadku niewielki spadek może już oznaczać anemię niestety.

    • W takim razie ze szczególną dbałością powinnaś podchodzić do swojej diety. Zachęcam również do włączenie do niej ziół. W szczególności pokrzywy w formie soku. Myślę, że w znacznym stopniu może pomóc.

    • Szpinak bardzo często wymieniany jest jako bardzo dobre źródło żelaza. Prawdą jest jednak, że 100 g zawiera zaledwie 2,4–3,9 mg tego pierwiastka.

  13. Ja zawsze miałam i mam niską hemoglobinę. Po ciąży miałam silną anemię i musiałam brać leki. Teraz jest lepiej ale muszę dbać o dietę. Dobrze, że uwielbiam buraki. Bardzo przydatny post :-)

  14. Moim największym problemem na początku ciąży był niedobór żelaza – anemia.. Po wizycie u lekarza kupiłam chelę ferr i brałam regularnie przez miesiąc. Po takiej suplementacji problemy ustąpiły i do końca ciąży miałam już praktycznie spokój – więc wg mnie warto pilnować tego :))

  15. Również brałam chelę ferr! :) Widzę, że jest to całkiem popularny suplement. Pewnie przez to, że faktycznie przynosi szybkie rezultaty i pomaga pozbyć się niedoborów żelaza oraz problemów związanych z tym.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *