Spirulina czyli algi dla każdego

5

Spirulina to niebiesko-zielona alga, która jest jednocześnie najbogatszym i najbardziej pełnowartościowym składnikiem odżywczym jaki odnajdziemy w przyrodzie. Dzięki swoim właściwościom znalazła zastosowanie przede wszystkim jako suplement diety, polecana dla sportowców, dla osób walczących ze zbędnymi kilogramami, ale także stosowana jest kosmetyce.

Spirulina dla zdrowia

Spirulina w szczególności ceniona jest ze względu na zawartość rzadko występującego kwasu gamma- linolenowego. Kwas ten bierze udział w biosyntezie substancji obniżających ciśnienie krwi, minimalizujących stany zapalne, wzmacniających układ immunologiczny oraz poprawiających kondycję włosa, paznokci, stanu i wygląd skóry.

Dzięki zawartości przeciwutleniaczy, chlorofilu oraz fytocyjaniny spirulina ma działanie antyoksydacyjne oraz przeciwzapalne. Wspomagają one bowiem namnażanie nowych komórek krwi. Dodatkowo funkcja oczyszczania organizmu przez spirulinę realizowana jest przez wspomaganie pracy nerek będących narządem filtracyjnym ponieważ to właśnie tutaj oczyszczana jest krew.

Cenionym walorem spirulin jest jej wspomagająca rola w walce z anemią. Zawarta w nich witamina B12 jest niezbędna do tworzenia czerwonych krwinek.

Wykazano korzystne działanie spiruliny w leczeniu niektórych alergii, chorób wirusowych i nowotworów. Spożywanie tego suplementu zalecane jest przy hipoglikemii, cukrzycy. Łagodzi objawy miesiączkowania. Wspomaga pracę serca oraz redukuje poziom cholesterolu we krwi. Spirulina dostarcza więcej żelaza niż mięso! To również bogactwo składników mineralnych.

Wzmacnia kondycję psychofizyczną, poprawia nastrój dzięki zawartości tryptofanu wpływającego na produkcję serotoniny w mózgu. Wykazano również uspokajające działanie tych alg.

Spirulina jest bogatym źródłem białka. Jego zawartość w tych algach jest trzykrotnie wyższa niż w mięsie. Białko przeciwdziała infekcjom zwiększając produkcję przeciwciał.

Spirulina korzystnie wpływa na regenerację wątroby. Polecana jest osobom cierpiącym na chorobę wrzodową żołądka. Wykazuje bowiem działanie ochronne na ściany żołądka regulując wydzielanie soków żołądkowych oraz intensyfikując pracę komórek śluzowych poprawiając tym samym barierę ochronną żołądka. Spirulina łagodzi dodatkowo stany zapalne powstające w przewodzie pokarmowym. Minimalizując np. objawy zgagi.

Poniższe zestawienie pokazuje jakie bogactwo składników odżywczych, mineralnych i nie tylko zawarte jest w zalecanej dziennej dawce spiruliny oraz jaki stanowi to procent zalecanego dziennego spożycia.

Spirulina

Spirulina w walce ze zbędnymi kilogramami

Spirulina stanowi źródło błonnika dzięki czemu wspiera funkcjonowanie układu pokarmowego. Regulując metabolizm wpływa na redukcję masy ciała. Polecana jest jako suplement dla osób walczących ze zbędnymi kilogramami. Żadne badania jednak nie dowodzą, ze spirulina przyspiesza spalanie tłuszczu. Alga może wspomagać odchudzanie, nie należy jednak oczekiwać cudów. Jest polecana dla osób będących na dietach odchudzających szczególnie ze względu na zwartość błonnika, ale także jako suplement mający na celu uzupełnienie niedoborów powstających w trakcie stosowania różnego rodzaju, często bardzo restrykcyjnych diet.

Kosmetyczne zastosowanie spiruliny

12

Spirulina znalazła swoje zastosowanie w kosmetyce. Stanowi doskonały dodatek do maseczek do twarzy dzięki właściwościom oczyszczającym. Spirulina silnie odżywia skórę, ściąga i oczyszcza pory. Ma działanie ochronne przed promieniowanie UV oraz poprawia koloryt skóry, polepsza jej ukrwienie. Aby przygotować maseczkę wystarczy łyżeczkę sproszkowanej spiruliny zmieszać z odrobiną wody różanej i łyżeczką ulubionego olejku np. lnianego lub jojoba.

Spirulina sprawdzi się świetnie jako tonik. Aby go przygotować odrobinę sproszkowanej spiruliny rozpuścić w wodzie i nałożyć cienką warstwę na twarz. Pozostawić na noc. Rano dokładnie zmyć z twarzy. Podczas pierwszych zabiegów takim tonikiem zalecam jednak ograniczyć się do zabiegów 20-30 minutowych,  nie częściej niż 2-3 razy w tygodniu.

Dodatek spiruliny do peeling np. cukrowego spowoduje, że będzie on miał działanie nie tylko mechaniczne, ale i enzymatyczne zwiększając tym samym efekt złuszczenia martwych komórek naskórka i innych zanieczyszczeń zewnętrznych.

Spirulina świetnie sprawdzi się jako dodatek do kąpieli. Ja najczęściej wykorzystuje połączenie soli morskiej i spiruliny. Sól morską łącze ze sproszkowaną spiruliną. W zależności od tego ile wykorzystujesz soli do jednej kąpieli łączysz ją z 4 łyżkami spirluiny. Czasami dodaję także kilka kropli olejku eterycznego. Tak przygotowaną sól wsypują do wanny, wlewam ciepłą wodę i cieszę się kąpielą przez przynajmniej 15 minut. Skóra po takim zabiegu jest oczyszczona, nawilżona. Taką kąpiel polecam po treningu ponieważ ciało jest odprężone, mięśnie są zregenerowane, bóle związane z zakwasami znacznie się zmniejszają.

Spirulina dla sportowców

13

Spirulina polecana jest dla sportowców w szczególności ze względu na bogactwo białka. W trakcie dużego wysiłku fizycznego komórki mięśniowe ulegają uszkodzeniu, a do ich odbudowy potrzeba dużej ilości białka. Spirulina redukuje uczucie wyczerpania a także przyspiesza regeneracja organizmu po treningu. Spirulina dostarcza także jonów sodu, wapnia i potasu niezbędnych dla pracy mięśni, a których nie znajdziemy w typowych odżywkach białkowych dla sportowców. Oprócz tego spirulina nie tylko wpływa na rozbudowę mięśni, ale także dzięki zawartości żelaza odpowiedzialnego za syntezę hemu (odpowiedzialnej za transport gazów oddechowych w hemoglobinie) zapewnia mięśnie rezerwy tlenowe na czas wysiłku dzięki czemu zmniejszamy ryzyko wystąpienia tak niechcianych zakwasów. Sportowcy powinni cenić ją również ze względu na bogactwo składników mineralnych najczęściej dostarczanych przez sportowców w trakcie treningu w napojach izotonicznych. Spirulina dostarczy ich w znacznie większej ilości.  Suplement ten ma działanie wzmacniające. Algi sprawdzą się jako dodatek do koktajli zyskując tym samym jeszcze więcej zalet. Rozpuszczone w wodzie przyczynią się do polepszania wchłaniania witamin i minerałów. Spirulina dodana tylko do wody tworzy zawiesinę. Dużo przyjemniejszą i smaczniejszą formą spożycia spiruliny jest użycie jej jako dodatku do koktajli z owoców lub warzyw. Wszystko zależy od upodobań smakowych.

Gdzie kupić i jak dawkować?

Tabletki, kapsułki lub sproszkowaną już spirulinę możemy kupić w sklepach ze zdrową żywnością bądź też w sklepach internetowych. Jest produktem bezpiecznym ponieważ jest całkowicie naturalna, łatwo przyswajalna. Przez zastosowaniem warto jednak skonsultować się z lekarzem. Szczególnie w przypadku osób mających problemy z tarczycą. Nie powinny jej przyjmować kobiety w ciąży oraz kobiety karmiące i dzieci.

8

Zaleca się spożywanie 6 tabletek dziennie co równa się 3 gramom.

A czy Ty włączasz spirulinę do swojej codziennej diety? Czy znalazłaś jej kosmetyczne zastosowanie? Koniecznie podziel się z nami swoimi pomysłami.

Facebook
Google+
http://piekno-z-natury.pl/wp/spirluina-czyli-algi-dla-kazdego/
INSTAGRAM

2 thoughts on “Spirulina czyli algi dla każdego

  1. Od lat zastanawiam się czy warto zainwestować w spirulinę :D Czas zrzucić oponkę zimową więc może warto by było dodać do diety? Słyszałam również, że należy kupić naprawdę dobrej jakości bo może pochodzić z zanieczyszczonych terenów, słyszałaś coś o tym?

    • Tak to prawda. Warto zwrócić uwagę na to aby spirulina była naprawdę dobrej jakości i z zaufanego źródła dlatego ja swoją najczęściej kupuje w sklepie zielarskim. Mam wtedy pewność, że jest ona wolna od wszelkich zanieczyszczeń i bezpieczna w stosowaniu. Jeśli tylko planujesz zwiększyć swoją aktywność to zachęcam do włączenia jej do codziennej diety np. jako dodatek do owocowego lub warzywnego koktajlu. Pamiętaj jednak, że aby pozbyć się zimowego tłuszczyku również ważny jest ruch jak i zdrowa dieta. Nie ma co wierzyć w cudowne działanie spiruliny i jej samoistne spalanie tłuszczu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *