Od niemowlaka do nastolatka czyli słów kilka o żywieniu dzieci

baby-200760_1280Aby nasze dziecko w przyszłości nie popełniało błędów żywieniowych już od najmłodszych lat powinnaś wpajać mu zachowania prozdrowotne. Dzieci są najbardziej narażoną grupą na skutki niewłaściwego odżywiania. To właśnie dla swojego dziecka powinnaś być świadoma na czym polega racjonalne odżywianie oraz na jakie składniki odżywcze mają one zapotrzebowanie w różnym wieku. Już od najmłodszych lat powinnaś wskazywać swojemu dziecku właściwą drogę w żywieniu, a co warte zapamiętania to w okresie dzieciństwa najłatwiej jest nauczyć się nowych smaków i potraw i nie prawdą jest, że dziecko w chwili narodzin ma już ukształtowane preferencje smakowe. Wszystko w Waszych rękach RODZICE.

Karminie piersią

W ostatnim czasie bardzo dużo mówi się o karmieniu piersią przez młode matki. Organizowanych jest wiele happeningów mających na celu propagowanie karmienia piersią. A same matki najczęściej rezygnują z tego przywileju. Dlaczego? Temat ten jest dość kontrowersyjny, nikt bowiem nie zmusi młodej matki by karmiła swoje dziecko naturalnym pokarmem. Do dziś nie mogę wyjść z „podziwu” pewnego Pana pediatry, którego odwiedziła moja koleżanka. Podczas jednych z wizyt u tego lekarza z 3- miesięcznym dzieckiem, informując lekarza, że karmi piersią lekarz z wielkim zaskoczeniem zapytał „Jeszcze Pani karmi piersią?” Kochani, jak to się stało, że niegdyś tak naturalna czynność karmienia piersią dziś stała się tak zaskakująca i nieprawdopodobna, a matki karmiące swoje 3- miesięczne dziecko to zaskoczenie nawet dla lekarzy?

Dziś może nie będę wyrażała swojej opinii na ten temat nie mniej jednak chciałabym powiedzieć o zaletach jakie płyną z karmienia piersią. W mleku matki znajdują się niezbędne składniki odżywcze jakie niemowlak potrzebuje w pierwszych miesiącach swojego życia kiedy to w tak szybkim tempie zwiększa swoją masę i wzrost. Karmiąc piersią dostarczasz dziecku niezbędne węglowodany, białka, tłuszcze oraz witaminy i sole mineralne. Dodatkowo całą masę aminokwasów koniecznych do prawidłowego rozwoju mózgu. Składniki odżywcze, w szczególności witaminy i sole mineralne zawarte w mleku matki są dużo lepiej przyswajalne przez organizm dziecka. Badania dowodzą, że dzieci karmione naturalnym pokarmem mają dużo lepszą odporność, lepiej i szybciej się rozwijają niż dzieci karmione sztucznym mlekiem. Dodatkowo naukowcy udowodnili, że dzieci karmione przez swoje matki są dużo bardziej inteligentne niż ich przeciwnicy. Dzieje się tak dlatego, że dzięki zwiększonej odporności wyssanej z mlekiem matki organizm naszego maleństwa w pełni wykorzystuje czas na intensywny rozwoju mózgu i funkcji poznawczych w pierwszym okresie życia, nie tracąc tego czasu na walkę z chorobami. A chyba każda z nas chce mieć inteligentne dziecko prawda?

Żywienie dzieci między 18 miesiącem a 4 rokiem życia

milk-518067_1280

W okresie miedzy 18 miesiącem życia a 4 rokiem powinnaś szczególną uwagę zwrócić na planowanie żywienia oraz przekąski jakie podajesz dziecku. W tym okresie szczególnie ważne jest dostarczanie wapnia oraz witaminy D odpowiedzialnych za zdrowe i mocne kości. Po drugim roku życia możesz podawać sery oraz odtłuszczone mleko pomiędzy posiłkami.

Żywienie w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym

cereal-932193_1280

W wieku przedszkolnym oraz wczesnoszkolnym czyli między 4-10 rokiem życia musisz wpoić dziecku zasadę, że śniadanie to najważniejszy posiłek dnia i pod żadnym pozorem nie zgadzaj się aby Twoje dziecko wyszło z domu bez śniadania.  Na śniadanie podawaj białka np. w formie jajek, pełnoziarniste pieczywo. Ogranicz natomiast cukry aby zminimalizować ryzyko próchnicy. Poświęć temu posiłkowi jak najwięcej swojej uwagi ponieważ to śniadanie w dużej mierze decyduje o kondycji dziecka w szkole. Zadbaj również o pełnowartościowe drugie śniadanie oraz przekąski po które dziecko sięgnie w szkole. Badania jednoznacznie wskazują, że dzieci, które są prawidłowo karmione osiągają lepsze wyniki w nauce. W tym okresie oprócz żywienia ważna jest także aktywność fizyczna. Nie pozwalaj aby dziecko godzinami siedziało przed komputerem, zachęcaj je do aktywności, pójdźcie razem na spacer bądź przejażdżkę rowerową podczas której dziecko opowie Ci o swoim dniu. Taka aktywność nie tylko wpłynie pozytywnie na fizyczny rozwój dziecka, ale będzie idealnie scalać Wasze rodzinne relacje.

Żywienie gimnazjalisty 

breakfast-21707_1280

W wieku gimnazjalnym (11-13 lat) szczególną uwagę skieruj na przekąski Twojego dziecka. W tym właśnie okresie najbardziej jest ono narażone na sięganie po chipsy i inne słone przekąski, a także kaloryczne, gazowane napoje. Kolorowe napoje oprócz tego, że są kaloryczne są także bogactwem barwników i konserwantów. Światowa Organizacja Zdrowia informuje nas, że ilość spożywanej soli nie powinna przekraczać 6 g podczas gdy przeciętny Polak spożywa około 16-18 g dziennie. Unikaj więc dosalania potraw dla swojego dziecka. Zastąp ją ziołami. Przygotuj dla niego porcję jogurtu bądź mleka do szkoły i koniecznie owoce lub warzywa. Zadbaj o to aby Twoje dziecko nie jadło w biegu, dbaj o regularność posiłków ( przerwy między posiłkami nie dłuższe niż 3-4 godziny) i postaraj się aby kolacje w Twoim domu były jadane wspólnie.

Żywienie nastolatków 

fruit-962279_1280

Nastolatki, w wieku 14-18 lat trudniej jest pokierować gdyż w tym czasie samodzielnie chcą podejmować decyzje o swoim odżywianiu. Wiedzą już co im smakuje i dużo trudniej będzie Ci na tym etapie kształtować jego nawyki żywieniowe. Jeśli dopiero teraz zaczynasz dbać o żywienie swojego dziecka postaraj się rozmawiać z nim o zaletach właściwego odżywiania, na czym polega zrównoważona dieta oraz o roli aktywności fizycznej. Zachęcaj nastolatka do wyboru zdrowych produktów. Pomocne okażą się tutaj Twoje wybory w trakcie zakupów. Dużo większa szansa jest na to, że dziecko nie sięgnie po chipsy jeśli nie będzie ich w domu. Kontroluj spożycie tłuszczów, szczególnie pochodzenia zwierzęcego. Sięgaj po chude mięso. Ogranicz spożycie masła i margaryny oraz żółtego sera, który zawiera ogromne ilości cholesterolu. Bądź dla swojego nastolatka wzorem. W tym okresie dzieci narażone są również na choroby pokarmowe jak np. bulimia czy anoreksja. Obserwuj więc czy Twój nastolatek nie zostawia jedzenia, czy je mięso, czy zostawia jakieś konkretne grupy żywieniowe. Jeśli zajdzie potrzeba skonsultuj się z lekarzem.

Kilka sposobów na niejadka

eating-796489_1280

– zaproś dziecko do wspólnego przygotowywania posiłków. Przygotujcie np. mrożony jogurt z owocami;

– napoje podawaj po posiłku, a nie w trakcie lub co gorsza przed. Napoje dają uczucie sytości, a podawane w trakcie posiłków szybko sprawiają wrażenie, że jesteśmy najedzeni;

– do ulubionego dania dodaj odrobinę zmiksowanych warzyw;

– pozwól aby to dziecko wybrało warzywa do posiłku;

– podawaj jak najbardziej urozmaicone, kolorowe i apetyczne potrawy. Dzieci najczęściej „jedzą oczami”;

– nie rezygnuj jeśli danie za pierwszym razem nie smakuje Twojemu dziecku. Spróbuj kolejny raz, ale podaj je w innej formie.

A Wy zwracacie uwagę na żywienie swoich dzieci? Czy jesteś zwolenniczką karmienia piersi? Czy kontrolujesz co spożywa Twoje dziecko? A może masz swoje sposoby na niejadka? Koniecznie podziel się z Nami swoimi sposobami.

Facebook
Google+
http://piekno-z-natury.pl/wp/od-niemowlaka-do-nastolatka-czyli-slow-kilka-o-zywieniu-dzieci/
INSTAGRAM

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *